söndag 17 juli 2016

Bärplock, bra bok och annat helgtrevligt i sommarvärmen :)

Ännu en somrig helg har vi haft. Igår mycket sol, idag lite soligare kväll efter rätt mulen dag. Temperaturen har trots det mulna hållit sig kring 20 grader, så det har varit helt behagligt. Jag har varit igång mycket och med en väldig variation av aktiviteter.

Jag är nöjd att jag varit ute och plockat blåbär både idag och igår, och fått ihop tre fulla turkisk-jogurt-hinkar, den mindre varianten, båda dagarna. Ännu finns det kvar att plocka. Det är ju helt tokigt att lämna såna nyttigheter att torka bort... Nöjd är jag just för att jag hunnit ta mig iväg medan de finns kvar. Lite till borde ännu rymmas i min lilla student-size frys, så jag ska försöka hinna ta mig ut fler gånger den närmaste tiden. Det är mysigt att vistas ute i naturen bara sådär. Ibland lyssnar jag på musik från mobilen, ibland pratar jag i telefon och emellanåt ägnar jag mig bara åt naturens ljud.

Jordgubbarna i min lilla trädgård har också mognat. Det kommer nya varje dag :) Tyvärr är jordgubbslandet nästan hälften så litet nu jämfört med tidigare, för gräsklipparen har kapat bort den :( Det är dock inte helt hans fel, för det har varit så uselt skött här innan jag flyttade in, så gräsmattan och jordgubbslandet har liksom överlappat... Som tur kommer det lite bär ännu i alla fall... Det är alltså fastighetsskötaren som ansvarar för det och de har en sån stor klippare som man sitter och kör.

På tal om jordgubbar fick jag igår kväll en spontaninbjudan till en granne. De är några i grannskapet som umgås en del, och de hade varit på sånt självplock jordgubbsställe på dagen. På kvällen hade hon sen bakat en jättefin jordgubbstårta och tyckte den blir för mycket för bara henne. Så jag och några grannar till var hos henne igår kväll och åt. Det var en trevlig överraskning för jag har inte umgåtts med någon denna helg, förutom i fredags kväll då jag och kompis träffades.

Sen har jag också suttit i en brassestol i min trädgård och läst en bra roman och druckit gott spanskt rosévin. En present från Spaniensläktingar förra året, som av någon anledning lyckats bli sparad så här länge. I veckan kom jag igång för första gången på länge med att läsa en bra roman som man har svårt att släppa ifrån sig. Igår läste jag sen ut Kajsa Ingemarssons Den ryske vännen. Jag brukar gilla hennes böcker även om den här var lite annorlunda mot de andra jag läst.

Det visade sig verkligen bli en fullspäckad helg, fast den var ganska tom på planer när den inleddes. Det har dock ända varit rätt lugna aktiviteter och en del slappande också, men ändå på nåt sätt program i nån form :) Härligt att jag städade - äntligen - alla golv i fredags, så att jag inte längre behövde gå med dåligt samvete över det. I fredags regnade det massor, så det var en bra dag att få det gjort :) Jo, förresten, magisteruppsatsen har jag också hunnit jobba med några timmar båda dagarna. Utan att det har känts tungt att göra det på helgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar