fredag 16 februari 2018

Steget ut ur komfortzonen - vinterbad :)

Igår kväll överraskade jag mig själv med att faktiskt våga vinterbada. Jag är alltså en väldigt lättfrusen person. På somrarna har jag sällan lust att doppa mig om det inte verkligen är riktigt varmt väder. Innan jag bestämde mig för anmäla mig till den organiserade vinterbadskvällen tvekade jag en hel del. Ändå var jag sugen på att åka dit, för stranden är fin och bastun där har varit på tal bland vänner flera gånger. Så min tanke, när jag väl anmälde mig, var att jag åtminstone skulle få basta i en fin omgivning. Förvånansvärt nog vågade jag sen doppa mig - eller tvinga mig i ;) Jag var rejält upphettad från bastun, när jag skyndade mig längs bryggan, och utan att tänka så mycket gick jag snabbt ner för trappan och i vattnet.

Helt galet tokkallt var det verkligen. Det var ett fåtal minusgrader ute, och ingen aning hur mycket det var i vattnet. Det var i stort sett bara snabbt i - hela jag utom huvet - och direkt upp igen. Det var känslan efteråt som var själva grejen. Det kändes väldigt bra, trots att jag stod på den kalla bryggan. Jag hade min medtagna badrock redo att ta på mig direkt. Så pass bra kändes det att jag gick i ännu en gång utan att gå in i bastun  emellan. Samma snabba kvickdopp blev det även då.

Trots lika tok-galet-kallt vatten även då, gav den gången också sånt välbehag hos mig att jag under nästa bastuomgång ville testa igen. Den tredje gången ville jag försöka simma. Det var dock så himla chockartat kallt att jag lyckades ta tre simtag innan jag gav upp. Det kändes nästan otäckt läskigt, så där att jag bara inte ens vågar vara kvar längre i vattnet. Kylan var obeskrivlig. Men den välbehagliga känslan efteråt gav mig verkligen förståelse för de entusiaster som har för vana att vinterbada. Tidigare har jag inte alls förstått vad som lockar dem. Sen sägs det ju vara nyttigt också. Själv var jag mest orolig för att dra på mig en förkylning...

Det blev en hellyckad trevlig kväll. Jättetrevligt ordnad av de som höll i evenemanget. Vi fick grillad korv, chips och dricka. Även vegankorv fanns. Det fanns ett sällskapsrum i samma byggnad, där vi kunde vistas efter bad och bastu. Trevlig stämning bland människorna. Dessutom åkte jag dit med en kompis jag inte träffat på länge, så det var extra kul också. Vi var både helnöjda med kvällen när vi tog bussen hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar