lördag 4 mars 2023

Lite om hemmet, eget tempo och natursamklang

Det har tagit lite längre än vad det borde behöva att komma i ordning i mitt nya hem (och kanske inte så nya längre...) efter förra årets stora flytt. Allt har sina anledningar och det har gått framåt, i små steg. För en tid sen var jag så nöjd att jag fått ordning på skrivbordet, speciellt då min kontorshörna går ihop med vardagsrummet, men förstås först och främst för att det ska vara trevligt att sitta här vid datorn och jobba och så. Har lyckats hålla ordningen ganska bra här, utan att det hopat sig med en massa papper och häften. Märkte dock igår när jag plockade undan efter den gångna veckan att det tenderar att börja samlas en massa post-it- och kvitto-komihåglappar. Jag får inte fortsätta samla på mig såna, så jag ska snart titta igenom de senaste och försöka slänga bort. Har bjudit hem några vänner till ikväll, så det har fått mig att sätta extra fart med övriga hörn av hemmet också. Har en del kvar att göra under dagen ännu för att det ska bli trevligt med umgänge och häng här. Framför allt ska det bli trevligt för min egen skull att komma i ordning. Trivs bäst så. Blir så glad varje gång jag går genom hallen nu, för den fick jag i bättre ordning förra helgen. Sen har jag ju förstås emellanåt fått ordning på sina ställen men så hopar det sig plötsligt till en röra igen... Till exempel är köksbordet ett sånt ställe där den tendensen finns.

Det har varit ett väldigt speciellt år jag har bakom mig, eller egentligen ett par, eller flera till och med. Hade förresten i början av året tänkt göra ett årsbokslut, men kom på nu att jag glömt bort det. Kanske blir det det lite i efterhand. Temat årsbokslut dök upp i olika sammanhang, bland annat i nån podd jag lyssnade på. Det som är fint trots stora och även svåra beslut och livsförändringar är att jag allt mer går min egen väg nu. Jag har för en gångs skull valt mig själv och mina behov framför jobb och såna plikter. Nån slags downshifting. Visst har jag dock vissa förpliktelser, men inom mina egna intresseområden, och jag styr ändå mycket själv till stor del. Jag har möjlighet att starta dagen i mitt eget tempo, ta pauser när jag vill. Vilobehovet är fortfarande stort, och jag försöker lyssna på kroppen, vara snäll mot mig själv. Det kräver övning det med. Jag har deltagit i olika coachningssammanhang, jag lyssnar på många inspirerande personer via poddar och läser inspirerande böcker, vilket peppat mig till nya vanor. Till exempel det här med att "äga" sin morgon. Att starta morgonen på ett givande och positivt sätt har stor inverkan på hur resten av dagen blir. Och att ta, även små, nya steg regelbundet hjälper till att bilda nya vanor. 

Jag har sen november, tror jag det är, alltid tagit mig en egen stund direkt på morgonen. Oftast skriver jag kanske runt 20 minuter innan jag börjar dagens andra sysslor och ibland kan det vara yoga eller meditation som jag börjar dagen med. Försöker också aktivt peppa mig till positivitet, vilket under en alltför lång livsperiod inte var mitt naturliga tillstånd, framför allt inte på morgonen. Efter några år bakom mig, då jag ofta vaknat med rädslor och obehag ser jag konkret hur jag numera oftast vaknar i neutralt eller mer optimistiskt mood. Har alltför länge haft känslor av grundotrygghet. Försöker aktivt lära mig att hitta tryggheten hos mig själv. För kanske månad sen satte jag fram vackra bilder och böcker här och där i hemmet, som jag aktivt stannat till och tittat på, peppat mig själv med. Jag blir glad och lycklig på riktigt av det. Men förstås är det ju en kombination av alla möjliga steg jag under en lång tid tagit som lett till det, inte bara bilderna i sig. Jag är enormt tacksam för att jag lär mig sånt här. Det är sånt som nu får vara min riktlinje i livet. Jag och mitt välmående först, oavsett om inte samma trygga inkomster kommer in såsom tidigare. 

Även om naturen och friluftsliv alltid varit viktiga för mig har jag de senaste åren alltmer börjat förstå mer av hur allt verkligen hör ihop. Vi och naturen, vi och djuren och allt annat levande. (Och förstås vi människor i förhållande till varandra.) Hur vi bör samsas och leva i samklang. Vill lära mig mer och hoppas kunna styra mitt liv till att alltmer få vistas ute och få kraft i och av naturen. Har en bekant som arbetar med forest bathing (har det en svensk term, tro?) och jag har själv läst lite om nyttan av jordning, för att nämna några exempel inom temat. Tänker här även på att vara i samklang med sig själv, helheten. Att leva så att kroppen, det mentala och även själen är i samklang. Vill också snöa in mig mer på kvantfysik och lära mig mer om såna sammanhang...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar