lördag 20 januari 2024

Funderingar på AI chat och 80/20-regeln

Nytt år och nya möjligheter. Hade även i år för avsikt att skriva nåt slags årsavstämning, eller vad det kallas, vilket ju sen ändå inte blev av förra året. Får se hur det blir i år. Har inte rätt mood för det ikväll. Jag har äntligen tajmat in både lust och tid att skriva, för en gångs skull. Däremot låter sig alla idéer, som jag då och då brukar ha, ligga i glömska. 

Jag kom nu på en av mina intentioner för i år, att sätta mig bättre in i chatGPT och AI över huvudtaget. Testade nu nån variant av Bings AI. Där ges de flesta resultat - de få jag testat - som delvis citat, om jag fattar det rätt. Då vill jag ju inte använda allt för mycket av det för bloggen, det här ska ju främst vara mina texter här. Allt det här med att AI kan tas till hjälp för att snabba på olika uppgifter, såsom att skriva bloggtext tänkte jag, det skulle jag vilja testa på. 

Ska väl så småningom även prova ChatGPT, som jag deltagit i workshop om, men inte skaffat eget konto för ännu. Har redan länge tänkt det, men sen blir jag osäker på om jag ska logga in via mitt Google-konto eller om man hellre bör (eller ens kan) skaffa ett separat konto. Kollade just nu på Google-varianten, men då kommer en lång lista på vilka uppgifter de då kan se om mig och mina användarhändelser. Får försöka fråga någon som är bättre insatt i det.

Det jag tänkte skriva en påminnelse till mig själv om är Paretoprincipen, som jag under flera tillfällen de senaste åren hört talas om i olika sammanhang. Det att man genom att ägna typ 20 procent av sin tid på just de "rätta" grejerna kan uppnå 80 procent av resultaten, eller nåt liknande. Jag har själv en del utmaningar med att få min tidsanvändning att fungera bra. Så jag tror det där liksom betyder att det gäller av allt man har på sin fixalista kolla ut de kring 20 procent av listans mest relevanta åtgärder och då kunna uppnå 80 procent av mina resultat. Bing hänvisar till Tony Robbins. De mest produktiva uppgifterna på fixa-listan med andra ord. Det handlar om att ha rätt fokus, står det i Robbins text. Det handlar om att hitta sitt syfte, vart man vill, och sen göra rätt prioriteringar. Tål att funderas på i mitt liv, hur jag ska tillämpa detta i praktiken.

För att återgå till ChatGPT-temat ovan, så förstod jag av de workshopar och utbildningar jag deltagit i, att man kan få hjälp med att sätta ihop hela texter genom att man själv ger förslag på innehåll. Jag tror inte de resultaten var raka citat såsom i Bing-exemplet. Dock tycker jag att det var en intressant artikel som det länkades till i exemplet som jag gav, men kan jag få Bings chat också att fungera så som jag sett ChatGPT fungera? Någon som har jättekoll på det här kan kanske ha åsikter om mina funderingar här, men så här kan frågorna te sig för en som är ny inom det här. Jag har som sagt lyssnat och sett en del av ChatGPT-användning, men återstår nu att komma igång att testa själv.

Återkommer en annan gång till fler tankar om det nya året. Behöver nog ta en tankeställare på mer konkret nivå för Paretoprincipen i mitt liv i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar