torsdag 7 mars 2024

Spontant inlägg om bland annat vattenanvändning och ChatGPT

Nu försöker jag sätta fart. Skriva oavsett vad det blir. Innan den kritiska rösten hinner ifatt. Jag har flera ganska långt skrivna utkast på blogginlägg, men som inte har känts som färdiga av olika anledningar. Saker jag skulle vilja ta upp här. De kommer nog postas så småningom, tror jag. Nu är det i alla fall dags att få hit någon typ av uppdatering, tänker jag, så jag satte igång utan någon klar tanke. Kanske behöver jag lära mig att inte behöva ha en klar tanke eller struktur.

Får alltid med mig ett gäng böcker från bibblan, finns ju så mycket intressant att läsa. Kikade lite igår i ett av de senaste lånen, Miljökapitalisterna av Carl Hall. Blev påmind om mina tankar om vattenanvändning bland annat. I förra hemmet jag bodde betalade vi en fast vattenavgift per person utöver bolagsvederlaget. Jag tänkte många gånger att jag hellre hade betalat för min faktiska användning enligt en mätare, som bolaget inte hade installerat lägenhetsvis hos oss. Vissa husbolag väljer att installera det efter en stamrenovering till exempel. Det har ju visat sig att folk blir mer medvetna om sin egen användning, när det märks på räkningen, och totalt sett brukar förbrukningen minska. Har hört om detta tidigare, och nu läste jag i avsnitt 7 i den ovannämnda boken om det här. Där nämndes förutom vattenanvändning även temperaturreglering i lägenheter och andra möjliga energitjuvar. Besparingarna gynnar ju både de boende och fastighetsägarna. I bokens  exempel nämndes hyreslägenheter, men samma gäller ju aktielägenheter, som är en vanlig bostadsform i Finland och där antingen aktieägarna själva bor eller hyr ut dem. Det kallas investeringslägenheter när de ägs/används i uthyrningssyfte.

Inser nu att jag har klarat hela vintern och är fortfarande en vinterbadare, och njuter av det. Denna vecka har varit så underbart vårlik. Trots ett fåtal minusgrader på nätterna har solen värmt upp dagstemperaturen och det har varit härligt att stiga upp ur vattnet utan att frysa.

Äntligen kom jag mig för och registrerade mig på ChatGPT, vet inte om jag nu använder korrekta uttryck här. Jag testade och frågade om idéer inför mina planer på eventuellt företagande. Det var väldigt intressanta resultat. Fick till och namnförslag på mitt företag :) Jag använde konkreta frågor som jag fått med mig från en företagarkurs om till exempel hur man skapar värde för kunden. Jag ska ännu inte gå in på mina planer här innan jag kommit längre i min process. Har en massa idéer och drömmar inför företagande, men ännu inte någon tillräckligt tydlig linje där. Känner dock att jag är något på språren, men allt får ta sin tid, tänker jag. Förstås får man använda ChatGPT-svaren med egen sållning och kritisk hållning, men bra som idébollare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar