söndag 17 mars 2024

Lite om hållbarhet och att leva i samklang med naturresurser

Var ska jag börja? Många tankar. Läste just ett par av mina senaste inlägg här, och något jag på sistone snubblat över mycket är temat hållbarhet, och det förra inlägget om vattenanvändning hänger ju starkt ihop med det också. Något som också slog mig när jag läste inläggen var att det finns saker där som jag blir glad av att läsa och bli påmind om. Det är nog det som också är en tanke jag överhuvudtaget har med att skriva ner och dokumentera olika teman här i bloggen, att kunna gå tillbaka och bli påmind om viktiga saker. 

Funderar samtidigt här att hur skriver man om hållbarhet utan att verka predikande eller så. Ett viktigt steg kan ju vara bara att bli medveten om vad vår livsstil gör med naturens resurser och hur man ibland med små medel kan ändra på det till det bättre. Även om inte alla kan eller ens vill ändra på allt blir det ju stora effekter om var och en gör åtminstone lite. Min livsstil är inte heller fullt ut hållbar, men många saker jag gör är det, vissa utan jag aktivt ens tänker på det. Att oftast promenera eller cykla istället för bilfärder. Att inte låta vatten rinna onödigt länge, apropå förra inlägget, bara för att nämna några väldigt vardagliga/dagliga saker. Jag märker också hur mycket det finns att lära sig mer om, när jag nu läst några av de senaste böckerna jag fått med mig från biblioteket. Jag sätter med några boknamn här för den som vill läsa vidare, och jag vill kanske själv också återkomma till dessa senare. 

I boken Viktigt på riktigt - Min resa mot att leva mer hållbart skriver influencern Therése Lindgren (som jag inte känner till från tidigare) om både fakta och egna exempel på olika livsval och inverkan på naturen och klimatet. I både den och en annan bok jag läser nu nämns uttrycket Earth Overshoot Day, som jag nog hört om tidigare men inte lagt själva uttrycket på minnet. Enligt boken inföll den dagen redan den 23 augusti förra året, medan den skulle ha infallit ännu tidigare, den 3 april, om hela världens befolkning skulle leva som man gör i Sverige. Det handlar alltså om den dagen på året, då vi redan belastat naturresurserna så mycket som jorden klarar av att förnya på ett år. I boken tas olika aspekter av livet upp, exempelvis kläd- och materialval, val av fisk på ett hållbarare sätt, tankar och fakta om resande, för att nämna några.

Vår stadsbibliotek har en hållberhetslinje, och det finns separata hyllor med böcker inom temat. De ordnade också en hållbarhetsdag häromveckan, där jag hann delta i några av evenemangen. Det bjöds på smårgåsar och kaka gjorda på svinnmat från restauranger, och olika föreläsningar och workshops ordnades. Fick bland annat tips om mer ekologiska sätt kring våra klädval, och jag la webbsidan https://goodonyou.eco/ på minnet. Har ännu inte bekantat mig med sidan, men nu när jag bara tog fram den, påminns jag om infon från föreläsningen hur skrämmande mycket jeanstillverkning påverkar miljön.

Den andra boken jag läser nu heter Vägen till ett hållbart liv: Krossa livsmyterna av Göran Christiansson, en ingenjör som gått över till en mer ekologiskt hållbar livsstil vartefter han upptäckt hur ohållbart vi lever. Att vissa av miljöproblemen i Sverige bara flyttats över till exempelvis Asien. I boken ges exempel på flera personer som på olika sätt gått över till mer hållbara livsstilar. Väldigt inspirerande och inte minst lärorikt, fast jag ännu bara läst delar av boken. Fakta varvat med praktiska exempel från livet.

Jag väljer ofta ekologiskt när jag handlar mat. Det känns bra att få i sig renare näring. Det jag påmints om när jag läst och hört om hållbarhet nu på sistone är också nyttan för naturen i själva den ekologiska odlingen och klimatnyttan av att välja vegetariskt framför kött. I Göran Christianssons bok nämns organisationen EAT Lancet för tips om mat som är bra för både oss sjäva och planeten. Författaren hänvisar till denna referens, som fås fram i länken, och sidan https://eatforum.org/.

Jag har också boken 111 sätt att rädda planeten - Enkla tips för att bli klimatsmart hemma, ännu ett lån från bibblan. Den har jag bara hunnit kika på några sidor i, men hittade redan bra tips på toalettrengöring med bikarbonat, ättika och eterisk tea tree-olja. Nu använder jag ju redan i huvudsak naturbaserade rengöringsmedel hemma, men det mesta är köpt. Mycket går att fixa till hemma. Ska bekanta mig mer med boken vartefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar