torsdag 6 februari 2014

Tysklandsår som lärarstudent

Förutom en trevlig lunch har jag idag hunnit med att uträtta en del viktiga ärenden på stan. I övrigt har denna vecka inneburit mycket intensivt pluggande, teoriinläsning. Väldigt intressant, men koncentrationskrävande. Idag har jag sänkt ambitionerna och unnar mig en lite slappare kväll.

Igår kväll, när jag letade efter ett intyg, hittade jag mina specialarbeten från min lärarutbildning. Bland annat har jag en"praktikrapport", som är en avancerad, strukurerad uppsats, som jag skrev på tyska under mitt utbytesår i Tyskland. Vi hade i uppgift att skriva ett dokument - min blev 20 sidor plus några bilagor - om vår lärarpraktik. Praktikrapporten innehåller en beskrivning av skolan, av klassen och förväntningar inför praktiken och hur det föll ut. Ett par lektioner beskrivs i detalj, dels det ämnesteoretiska innehållet dels det praktiska genomförandet - både planeringen och reflektioner över utgången. Det var många bra insikter där.

Jag insåg att det här kan man ju använda, om jag idag skulle ha en lektion om samma tema. Intressant. Speciellt när självförtroendet har en tendens att dala emellanåt, är det så häftigt att påminnas om vilka avancerade grejer man ändå presterat och tagit sig igenom under åren :)

Vad mycket detaljer man glömmer med åren. Vissa saker var riktigt skojiga att påminnas om. Något jag hade glömt bort var till exempel, att jag bjudit in ett par engelskspråkiga Erasmusvänner - en engelsk och en amerikansk tjej - att delta i en engelsklektion med mina tyska åttor. Det var egentligen bara en parentes i rapporten, där jag beskrev klassrumsstorleken och begränsningarna med den - att vi just den gången hade fått byta klassrum, så att vi då kunde sitta i en ring och prata med de engelskspråkiga gästerna.

Tydligen var det lite sällsynt med praktikanter på den skolan, för vi hade tydligen blivit lite av en grej - på ett positivt sätt. Bland annat hade skoltidningen intervjuat oss, när vi - jag och min praktikkamrat - besökte dem innan praktikens början. När praktiken väl började sen, hängde våra foton på skolväggen, där vi välkomnades dit. Lite skojigt. Det hade jag totalt glömt bort :)

Måste ta fram mitt Tysklandsalbum och kolla igen. Det var jättelänge sen jag kollade i den senast... Vi tog ju foton under praktiken, förutom allt annat trevligt under det läsåret. Ett skojigt år i mitt liv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar