söndag 23 februari 2014

Vår i luften och livsläror

De senaste dagarna har det känts lite som vår i luften, förutom att vindarna varit lite kraftiga. Solen har skinit vackert under mina promenader.

Oj, vad tiden försvann snabbt denna helg. Idag gick en hel del tid till att surfa bland flygresor. Till slut kom jag fram till ett bra beslut, men en hel del jämförande krävdes innan det, dels med tider och dels även mellan tre olika bolag. En vanlig sträcka som jag åkt nästan årligen sen ett tiotal år tillbaka har numera många flyg där byte krävs. Idag valde jag att betala lite mer för att få direktflyg. Det känns som att man är halvvägs på väg, när bokningar och så fullbordats :)

I dessa tider försöker jag lära mig att leva snällare mot mig själv, vilket inte alltid är så lätt som det kan låta. Under åren har jag läst så många nyttiga och vettiga saker om temat. En hel del har jag kvar uppskrivna. Tänk om man kunde komma ihåg dessa bra-grejer. Nu försöker jag aktivt påminna mig i alla fall.

Ett citat som jag nånstans snappat upp är att "varje ouppmärksammat ögonblick är ett olevt ögonblick", minns inte var jag hittat det. Det har jag aktivt försökt upprepa på sistone med varierat resultat ;) Det ligger en hel del i det hur som helst. Hur vanligt är det inte att man mentalt är någon helt annanstans utan att uppskatta det fantastiska vi är i nu? Nåja, alltid känns nuet och det man är i kanske inte så fantastiskt, men dock går livet förbi en om man glömmer att delta i det... För att inte tala om hur mycket negativ energi det krävs då man grubblar bakåt eller oroar sig framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar