fredag 29 april 2016

Hurtig och njutningsfull spagym-dag och lite om pluggläget

När jag tog fram min blogg nyss kom den upp i finsk översättning - alltså en sån googletranslate-variant-liknande version ;) En hel del verkade funka bra, såg jag utan att så mycket fördjupa mig i den. Däremot var det en del tokigheter också. Rätt snabbt klickade jag på "knappen" för originalversionen...

Har inget spontant konkret att komma med nu direkt, så jag spånar på. Kunde inte somna så jag klev upp igen nyss.

Jag är allmänt rätt slut efter en tuff vinter - kanske redan nämnde nåt om det sist, minns ej. Nu hoppas jag att livstempot ska normalisera sig lite. Jag hade terminens sista tenta igår. Hur mycket jag än la tid på pluggandet inför den märkte jag att jag inte fungerar längre. Kunskaperna går inte in så som de brukar. Så nu ger jag upp ambitionerna med ryskan ett tag. Vill dock hålla igång språket i nån form under uppehållet innan höstens nästa nivå börjar. Men några veckor framöver får det nog vara.

Nu ska jag gräva fram utkastet på min magisteruppsats, och den ska jag ägna mig åt de närmaste månaderna. Det känns bra att få ordentligt med tid för den, utan att en massa andra kursläxor och deadlines tar över tiden och uppmärksamheten. Jag gillar det sättet att jobba på - att fördjupa sig i något ordentligt och skapa fram något eget av det. Det blir en bra kontrast till en lång period av nötande av ryska. Dock har ryskan varit mycket annat skoj också än bara enformigt nötande. Men eftersom tempot varit så tufft har ett mentalt motstånd ofrivilligt byggts upp hos mig. Hoppas dock få tillbaka orken och motivationen för det sen igen...

I vintras vann jag ett tiogångers kort till ett hotellspa helt i närheten av mitt hem.  Man kan vara där hela dagen om man vill, gå på gymet och sen vistas i bassängdelen och bastuna förstås. Det är betydligt trevligare med sällskap men i söndags var jag ensam. Jag som inte pulstränat nåt speciellt alls på länge orkade en hel del faktiskt, och jag var verkligen helt på rätt humor och mood både innan jag skulle dit (slapp alltså tvinga mig iväg) och under eftermiddagen där. Var på gymet en knapp timme innan jag via ångbastun skulle ta mig till motionssimmet. Dock var där bokat, så jag vistades en stund i en annan bassäng, där det bland annat finns såna starkt forsande "duschar" som ger bra massage på axlar, nacke och huvud om man ställer sig strategiskt under en sån. Tog också en tur från högst upp liggande i en stor simring i en lång vattenrutchkana. Lite berg- och dalbanekänsla ;) Simmade sen runt 800 meter i motionsbassängen. Baddelen av huset har högt i tak och glasväggar, så solskenet utifrån kom fint in i lokalen. Efter en simtur ut - en av bassängerna går utanför huset - avslutade jag vistelsen med skönt bastande. En helt lyckad gym- och spaeftermiddag :)

Börjar nog så smått känna mig sömnig, så ska nog snart göra ett nytt försök i sängen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar