lördag 13 januari 2018

Lugn morgon och livsutvecklingstankar

Ofta i min vardag, mitt i allt, kommer jag på bra teman jag skulle vilja skriva om. Sen när jag väl har tid till det står det helt still. Vad var det för bra idéer jag nu haft? ;) Så hände nu med. Jag har en tanke att jag helst skulle vilja ha ett tema (eller några begränsade teman) i mina inlägg. Idag lutar det åt att det blir lite av varje tema. Vi får se.

Det är så härligt att börja dagen utan att ha bråttom med några måsten. Därför tänkte jag redan igår kväll att en bra idé kunde vara just att skriva lite. Så här sitter jag nu med morgonkaffet - andra muggen på gång - bredvid mig. Radion är på i bakgrunden. Jag uppskattar så mycket att vara hemma. Kring jul var jag på annan ort tre helger på raken. Några var dessutom långhelger, så det blev ibland endast ett fåtal dagar hemma mellan turerna. Jättetrevligt i sig, men lite väl täta resor. Ofta kan jag sakna tiderna då jag bodde på min uppväxtort, där jag hade både en del av familjen och så många vänner på nära håll. Visst har jag hunnit få nya vänner här också, men många i min nära krets finns på andra håll.

Jag läser så himla många böcker parallellt just nu, och flera av dem har viktiga och nyttiga budskap som jag gärna vill komma ihåg. Det skapar också ett behov för mig att skriva om dessa. Först och främst för att jag själv ska komma ihåg dessa bra saker, men givetvis glädjer det mig om andra också får ut något av det.

förrförra inlägget skrev jag om Tommy Hellstens böcker som jag börjat läsa. Jag har fortsatt med dem - flera parallellt - och de känns så insiktsfulla och sätter ord på många fenomen som ger igenkänning så att jag funderar på att kanske köpa någon av dem. Nu har jag har alla till låns från biblan. Förutom dem läser jag också litteratur jag tipsats om när det gäller företagande. Det jag fastnat för i flera av dem är att de berör teman om personlig utveckling. De delarna har just nu känts mer relevanta än delarna om att få en lukrativ business, vilket inte heller skulle skada men känns som en verklighet lite längre fram i livet...

Hälsa och välmående är förstås teman som även de ligger i de ovannämnda ämnesområdena. Dessa har länge intresserat mig, bland annat att lära mig om beteenden som hjälper en att må bättre. Därtill fortsätter jag att testa och läsa om eteriska oljors effekter, som jag också nämnde i inlägg förra månaden.

Några tankar jag nu minns sådär överst är att man inte bör jämföra sig med andra och deras styrkor. Man kan gärna se andra som goda exempel men jämförelserna bör göras med sig själv, t.ex. genom att se på sina framsteg, hur man gått framåt från en tidigare tidpunkt till nu. Tankens kraft är viktig att komma ihåg. Det man tänker formas till sanningar och verklighet. Många böcker har övningar i att utveckla sig själv och sina beteenden. Jag läser flitigt men är desto slöare med att genomföra övningar. Dock har jag nu gjort små post-it-lappar med positiva uttryck och satt upp på strategiska ställen härhemma. Jag hade svårt med fantasin just då när jag gjorde dem (typ i förrgår), och jag märker redan att några bör skrivas om för att mer kännas som mina. Fortsättning följer nog :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar