tisdag 2 januari 2018

Nytt år, och om att jobba mot sina livsdrömmar

Nytt år, nya möjligheter... ;) Jag hoppas verkligen att några bitar i mitt röriga livspussel faller på plats i år.

I flera olika sammanhang har nyligen livsdrömmar kommit på tal. Denna gång har jag hamnat i ett nätverk där företagande diskuteras. Där fick jag återigen en påminnelse om det viktiga med att sätta ord och gärna bild på sina drömmar, vad man verkligen innerst inne vill i livet. Det sägs att det då har en tendens att förverkligas. Men föstås måste man jobba på det också. Jag fick konkreta tips, om vilka saker man ska tänka på för att nå dit man vill.

Det jag bland annat borde göra är en sån tavla med bilder på vad och hur jag vill ha det i livet. Den ska man ju sätta fram så att man ser den regelbundet. Post-it-lappar som påminnelser, på spegeln och diverse synliga platser i hemmet, tipsas det också om. Allt för att man ständigt ska påminna sig om vart man vill vara på väg. Förstås gäller det att sätta upp konkreta planer för vad måste göra för förändringar i sin vardag, och se till att skaffa information och prioritera om sin tidsanvändning. Men just det här med att fantisera sig fram till sin drömframtid är viktigt och det ger faktiskt konkret energi att tänka sig situationer och bilder framför sig. De konkreta bilderna och texterna är nog bra påminnelser. Jag märker själv hur jag tenderar att glömma bort vad jag egentligen vill syssla med, och hamnar ofta att känna att jag bara uträttar plikter och försöker överleva.

Vissa av tipsen var baserade på John Maxwells strategier. Bland annat nämndes att drömmar bör gynna även andra än en själv för att de ska förverkligas. Får se om jag får anledning att återkomma till temat.

Det gamla året avslutades hos vänner på annan ort. Jag åkte buss dit i drygt tre timmar. Det ligger alltså inte jättelångt bort men jag förvånades av hur vintrigt det var där. Jag är knappt van vid att se snö längre, när vi haft bar mark så gott som hela vintern här. Jag kände mig som en turist som gick och fotade snövyer ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar