lördag 30 juni 2012

Dags att rycka upp sig...

För några veckor sen under en dag med rätt mängd energi och beslutsamhet kom jag igång med någon slags få-ordning-på-livet fas. Det började väl med tanken att få ordning på hemmet, men det är bara ett steg för att nå dit jag vill... Jag har levt så enormt hektiskt under hela det senaste läsåret (om man uttrycker sig i lärartermer utan att befinna sig i den världen just nu), full fart både i jobbet och privat kombinerat med frekvent resande. Det har satt sina spår i mitt hem, som jag då nu har börjat gräva ordning i.

Gällde bara att bita ihop och fixa och fixa. Försöka att se det man faktiskt fått gjort och inte allt som återstår att göra. Dessutom vill man hitta balansen mellan att också hinna koppla av på sin lediga tid med roliga saker och inte bara dona med hemmet. Om det sen också är fint väder, vilket vi ju inte är bortskämda med att alltid ha, gäller det att passa på att vistas utomhus...

Tyvärr har jag inte lyckats behålla den där ovannämnda energinivån under vardagarna alls nu, utan det är de senaste helgerna jag orkat lite extra, så mitt hemmafixande är därmed en långsam process. Envisheten och bestämdheten har jag nog ändå lyckats behålla. Det ska lyckas.

Det där var en aspekt av livet. I övrigt ska jag också göra allt för att hitta en bättre balans mellan energin som går åt till jobbet och till mitt privatliv. Se vad som behöver förändras. Ibland när det känns jobbigt och att mitt liv är inne på fel spår, kan jag drömma att göra en Bodil Malmsten - packa bilen och dra till Frankrike och bo ett tag... Sånt är förstås lättare att förverkliga, när man har ett jobb som går att ta med sig. Det är min dröm att en dag ha det. Men till dess - medan jag jobbar på det - får jag försöka göra det bästa av det som är nu. Att ha ett trivsamt hem är ett steg på vägen :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar