fredag 1 juni 2012

Upprymd av läsvärd litteratur

Vad härligt det är att läsa böcker som är bra, att bara leva in sig i en historia eller berättelse. En stor del av förra veckans kvällar unnade jag mig att ta det lugnt och läsa en bok, som var svår att släppa ifrån sig. Jag är Zlatan Ibrahimovic, David Lagercrantz skildring av det Zlatan beskrivit för honom om sin uppväxt och vägen - inte helt raka - till framgången. Det är en bok jag sett fram emot att läsa sen jag hörde Lagercrantz berätta om arbetet med den på Mariehamns litteraturdagar i mars. Jag nämnde i den vevan lite om det samtalet i ett tidigare inlägg.

Zlatans story väckte många tankar och känslor. Boken är intressant skriven, kvick och underhållande på hög nivå. Den låter som om Zlatan verkligen är den som berättar, "pratar". Många av uttrycken är helt enastående. Det blev många härliga skratt, samtidigt som flera passager också berör och griper en till tårar.

Med en stor dos självironi och humor skildras vägen till framgång via uppväxten i tuff hemmiljö i Malmös Rosengård. Att kunna lyckas och bli framgångsrik trots att vägen dit inte sopats färdigt för dig. Att gå sin egen väg. Minns inte hur det uttrycktes, men att lite anpassa sig men ändå tro på och våga köra sin egen stil - trots att den kritiseras och inte "passar in".

En härlig framgångssaga - talang men också envishet och därtill en stark och drivande revanschlusta kan ta dig långt... Många skojiga episoder, starka känslor, temperament och kulturkrockar. En resa från att knappt ha råd till vare sig mat eller ordentliga fotbollsskor till att kunna välja lyxhuset på gräddhyllan.

Helt underbar läsning helt enkelt - och jag kan tillägga att jag inte är speciellt fotbollsintresserad... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar