lördag 5 januari 2013

Hängighet och nyårslöften

Skönt med en hemmahelg, men synd att jag har ont i halsen och minimalt med ork just nu. Inte ens mina dunder-ört-kurer har hjälpt att hålla tillbaka symtomen denna gång... Det börjar klarna lite där ute, och det skulle vara härligt att gå ut och gå. Får se vad orken medger till, ska nog inte ha så höga krav idag. Jag som kom igång med lite rejälare uppstädning i hemmet förra helgen. Hade haft lust att fortsätta på den banan nu med. Ibland säger kroppen ifrån, och man får väl acceptera det. Inte ta stress över saker som förblir ogjorda. Jag ska försöka komma ihåg att vara tacksam, när jag väl har tillbaka orken och energin igen, och inte ta dem för givna.

Vissa år brukar jag ge nyårslöften. I år glömde jag nog bort det på nyårsafton - för är det inte då man ger dem? Tänkte häromdagen, att en hel del i mitt förra inlägg får nog vara något slags löften till mig själv, något att komma ihåg att hålla fast vid - även vid stunder jag tvekar. Det gäller också att övervinna och hantera rädslor och osäkerhet.

Orkar jag inget annat idag, får jag väl stanna här på soffan och läsa något stärkande och peppande, hjärntvätta mig med bra tankar. Inser att välmående är färskvara, så jag får aktivt jobba på det...

2 kommentarer:

  1. Att du blir förkyld och känner dig hängig är kroppens sätt att säga ifrån - att det är dags att vila. Så, lyssna på kroppen och ta det lugnt. :)
    Och vad gäller nyårslöften, jag tycker det är överskattat.. Varför "måste" man lova nåt just på självaste nyårsafton, man kan väl lova sig själv nåt vilken dag som helst på året, eller hur? :)
    Själv ger jag aldrig några nyårslöften, jag vill inte lova nåt som jag inte vet om jag kan hålla eller inte.. :P

    SvaraRadera
  2. Jo, har mest hållit mig till soffdjupet denna helg :)
    Har väl mest sett "löftena" snarare som viktiga uppmaningar till mig själv att styra livet åt rätt håll, de gånger jag kommit ihåg det alls... ;) Årsskiften blir kanske ett naturligt tillfälle till både tillbakablickar och framåtsträvan.

    SvaraRadera