onsdag 2 januari 2013

Nytt år - dags för förändringar på riktigt!

Nytt år, nya möjligheter - eller hur? Dags att rycka upp sig. Ett förändringens år ska det bli. Något åt det hållet tänker jag mig. Måste dokumentera de funderingarna också, så att det blir extra tydligt :)

Även för i år har jag, för åtminstone tredje året på rad, fått en fin Paulo-Coelho-kalender i present, denna gång på spanska. De har alltid ett tema, och årets heter Transformaciones, vilket jag tycker är mycket passande i min livsfas. Förändringar har det förstås skett - och sker hela tiden - stegvis, men nu börjar jag känna mig redo för lite större, kanske lite drastiska, steg igen, efter att i några år någorlunda ha hållit mig till vissa trygga (?) rutiner. Lite känns det som att jag stegvis förberetts och även själv förbereder mig - alltså dels själv aktivt och dels genom yttre påverkande omständigheter pushats till det - sedan en längre tid tillbaka, de senaste åren.

Jag vill i år hitta mer tid till sådant som jag faktiskt VILL göra och inte bara borde. Skrivande och språk överhuvudtaget vill jag ägna mig åt aktivare och jag ska försöka styra livet till att alltmer tidsmässigt få utrymme för det.

I min lilla fina bok Livskonstnären - en liten bok om att leva sitt liv, av Carolina Gårdheim, läser jag om hur man själv är den som tar ansvar för och skapar sitt liv. Att man alltid har valmöjlighet att styra om mot det man på riktigt, innerst inne, vill. Även om man inte alltid kan styra de yttre omständigheterna, kan man alltid välja sitt förhållningssätt till dessa. Jag vet själv att, framför allt det sistnämnda, är mycket lättare sagt än gjort, och jag måste hela tiden aktivt jobba med mina tankebanor för att försöka få dem mer gynnsamma mot mig själv... Det och mycket annat påminner jag mig ständigt om.

Jag ska aktivt fortsätta att styra mig mot självförverkligande. Vill lära mig att våga mera. Jag ska lyssna inåt. Se till att må bra - både fysiskt och mentalt. På riktigt ta ansvar över mitt liv. Jag känner mig rätt bestämd angående det just nu. 2013 - nu äntligen gäller det :)

2 kommentarer:

  1. En tanke som har hjälpt mig ganska mycket i allting är: "Det är en styrka att våga visa sig svag ibland.." Tänkvärt, tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med. Bra att komma ihåg det i vårt prestationssamhälle.

    SvaraRadera