fredag 28 december 2012

Funderingar på hemväg efter jul

Sitter på färjan tillbaka hem efter jul hos familjen. Dansbandsunderhållningen i caféet har precis avslutats och övergått till låtar på något lägre volym på cd eller nåt. Lite lugnare så, jag är lite morgontrött ännu. Passade på att träffa goda vänner som bor längs vägen till Åbo igår kväll, övernattade där. Trevliga återseenden :)

Det har gått bra att köra på vintervägarna. Mina körtider har heller inte tajmat med långhelgsrusningar. Likaså med färjeturerna. Det är relativt lite folk här nu liksom på hitvägen och bildäcken har heller inte varit fullsatta. Passade på att shoppa i Raumo igår, när affärerna väl var öppna efter helgdagarna. På ett par timmar fyndade jag en hel del, som jag behövde. I taxfreen rear de ut glöggen nu med 40 % rabatt. I år har jag hamstrat på mig lite väl mycket jämfört med åtgången hittills, så det finns ännu på lager därhemma. Det smakar nog bra även efter jul... ;)

Ungefär så långt hann jag skriva för en timme sen eller nåt, tills internet började strula rejält. Varken Viking Lines eller min egen Sonera-anslutning fick jag att fungera förrän efter ett par omstarter av datorn... Så himla irriterande.

Trots en lugn och avkopplande julhelg har jag förstås inte helt lyckats koppla bort vissa negativa grubblerier och bekymmer. Som motvikt till det har jag läst en del inspirerande tidningsartiklar och kopplat bort tankarna med filmer på tv. Har bl.a. sett Beautiful Girls, en film från 90-talet, som var rätt bra och underhållande. Ett relationsdrama med runt 30-åringar som återses på en lite mindre ort. Många kända skådisar med.

Bland insperande läsning fanns en artikel om ett finskt par, som lämnat trygga livet i Finland för att bo på diverse ställen ute i världen, vilket de nu har jag gjort ett antal år. De sålde hem och bohag, och gav sig iväg. Blev återigen påmind om att våga ta stora steg i livet och göra förändringar, trots rädslor och osäkerhet, och ibland även ifrågasättanden från omgivningen. Lättnaden med att ha gjort sig av med materiella egendomar nämndes också.

Nomadliv ute i världen kanske inte är min högsta dröm i slutändan - även om det i sig också kunde locka en tid - men idéer och modet för udda lösningar är nyttigt att ta tillvara. Påminner mig själv ännu en gång om att tro, våga och ha tillit. Och att fortsätta med mitt rensa-hemmet-projekt, som ofta lägreprioriteras av andra åtaganden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar