söndag 2 december 2012

Vinter igen

Det har nu hunnit bli vinter - ännu en gång - sen jag skrev här sist. Får se om snön stannar denna gång.  Det har i alla fall hunnit bli ett tjockt lager. Det har dessutom varit starka vindar de föregående dagarna, så lagren är lite ojämnt tjocka. Överallt täcks dock gräsmattor och annat. Inga kala fläckar kvar...

Igår kväll var jag ut till Silverskär, en ö dit man åker med båt från Saltvik. Där bjöds vi på julmat i sällskap med jobbet. Nackdelen med att åka på kvällen så här års är att man förstås inte ser så mycket av naturen. Det var ändå mysigt med de gammaldags husen och de vintriga lyktorna i det vintriga landskapet där. Det gick bra med båtfärderna också, trots väldigt blåsigt väder.

Utsikt genom jobbfönstret igår
Vad underbart det var att få sova ut idag, efter en ganska intensiv vecka - och att jag dessutom lyckades sova länge. Haft en lugn dag, sen frukost och slappande. En härlig promenad i det klara vintervädret på eftermiddagen.

Eftersom jag mest varit hemma och vänt den senaste veckan, märks det förstås i ordningen - eller bristen på den - härhemma. Har inte riktigt hunnit åtgärda det idag, så det fick skjutas upp. Däremot har jag hängt upp min nya julstjärna i alla fall. Hämtade upp julpynten från förrådet också, men har ännu inte hunnit packa upp dem ur påsarna. Jag var iväg ikväll på lite vin och mat på stan, så hemmatiden hann gå lite väl fort innan det...

Nu är det ca fem minusgrader, knappt någon vind. Vintern som bäst. Njöt av min promenad hem från stan under sena kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar