lördag 8 december 2012

Sagolika vintervyer och bilfixande

Åh, vilket sagolandskap min vita ö är idag! Helt fantastiska vyer har jag fått beundra. Allt är vitt av snö just nu, även vägbanorna, som annars brukar vara asfaltsmörka. Till det de vackra färgerna på himlen. Sagolikt är det närmaste jag kommer på att uttrycka det med. Dels har jag under en promenad fått njuta av vyerna, dels var jag ute och körde lite på landsbygden. Men innan jag kom så långt hade jag ett längre, lite krångligare projekt för mig...

Eftersom jag inte kört på cirka en månad, tänkte jag att jag borde åka ut en sväng, så att bilbatteriet får lite uppladdning. Innan jag kunde göra det, var jag tvungen att gräva fram bilen ur det enormt tjocka snötäcket. Insåg inte att det riktigt var så illa... På biltaket var det ungefär 30 cm tjockt snölager, på motorhuven över 40 cm tjockt. Och min bil är väldigt liten, så det såg lite knäppt ut. Parkeringens högsta bil... Dessutom var det närmare en halvmeter höga vallar runt bilen, som jag behövde skotta bort...

Morgonvy genom sovrumsfönstret idag
Det hela blev ett lite större projekt, som tog några timmar totalt. Hann ta sönder ett par isskrapor, för när jag väl fått bort de tjocka snölagren, var det hopplöst hård och trög is på rutorna. Låsen var frusna, så jag kom inte in i bilen, trots smörjning och sprayande av diverse låsmedel ett flertal gånger. Medan motorvärmaren stod på, gick jag en promenad, för att senare - förhoppningsvis - kunna starta bilen med lite uppvärmd motor.

Efter promenaden, gick låsen fortfarande inte att rubba. Nyckeln gick inte ens in hela vägen. Lydde då rådet - som jag tyckt lät konstigt - att hälla på varmt vatten på handtaget runt låset. Tänkte att det fryser ju på sen... Hur som helst gick låset då att öppna, när jag tömt en liten flaska på det. Tog en biltur lite utanför stan. Hade egentligen tänkt att köra lite längre, men jag tyckte att det verkade vara så läskigt halt, så jag vände hem långt tidigare än tänkt. Jag hann i alla fall få beundra otroligt vackra vinterlandskapsvyer under den korta bilturen. 

Vad vintern kan vara fantastisk, trots att jag idag många gånger tänkt att vad ska jag med en bil till på vintern...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar