fredag 7 december 2012

Vinter och ledighet

Vad underbart att ännu ha helgen framför mig, fast jag redan haft två lediga dagar. Tog ledigt denna klämdag efter självständighetsdagen. Det var riktigt välbehövligt, eftersom det varit rätt mycket program på sistone. Nu inför jul är det bland annat en hel del sång, som tiden går åt till. Det blir allt roligare med det nu, när många nya sånger alltmer börjar sätta sig på plats, både ton- och textmässigt.

Jag har äntligen hunnit fortsätta med att få lite julmysigt här, det som lite smått hann påbörjas förra helgen. Har fått mer ordning både i vardagsrummet och köket. Otroligt vad fort det hinner hopa sig med pappers- och tidningshögar på borden... I min nya ordning här hemma hade vi en mysig glöggkväll med kex och ostar tillsammans med en kompis igår kväll. Vi tittade på självständighetsfesten på tv.

Idag har jag varit ute och gått i ett par omgångar. Fasligt vad det är halt. Det är slätplogat på många håll, men osandat. Livsfarligt. Vet inte hur många gånger jag fått parera och balansera, när jag varit på väg att drutta omkull. Huh! Annars är det hur mysigt som helst, vintern som bäst. Väldigt tjockt med snö, lagom kallt. Idag klarnade himlen under tidiga eftermiddagen.

Tyvärr går även lediga dagar väldigt fort. Man tror alltid att man ska hinna så mycket. Jag hade ändå bestämt att varva lite slappagrejer - dvs läsa eller annat trevligt - med fixande av hemmet och andra "borden". Hann med lite av båda, men inte så mycket som jag velat. Läsa hann jag inte alls. En film såg jag däremot, Did you hear about the Morgans? hette den och var helt ok, underhållande. Det var med Hugh Grant och Sarah Jessica Parker i huvudrollerna.

Ibland, när jag väl blir ledig efter en längre intensiv period, kan jag få lite deppliknande känslor. I förmiddags kändes det så. Himla jobbigt är det. Därför var det sunt och skönt att gå ut och gå. Att få njuta av vackra naturscener och röra på sig lite. Även filmen fick tankarna åt annat håll. Får återigen jobba med att byta tyngre tankar mot positivare. En av de jobbigare bitarna för mig just nu är det stora behovet av förändringar i min livssituation.

Jag försöker påminna mig om att det går att styra livet mer mot sådant håll som känns mer rätt. Dock får man brottas med rädslor inför det också. Det är frustrerande att försöka hitta sin väg, även om det egentligen är lite spännande på sätt och vis med. Att ha bra vänner som bryr sig, ger positiv balans till de tyngre bitarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar