fredag 21 december 2012

Välbehövlig julledighet och tänkvärda texter

Äntligen välbehövlig julledighet! Den här hösten/vintern har verkligen tagit på mina krafter. Jag har kämpat mig igenom den sista arbetsveckan, enormt trött och fortfarande med någon lindrig förkylning i kroppen. Nu har jag i alla fall klarat mig igenom julkonserterna med rösten i behåll, någorlunda. För konserterna har vi fått fina uttryck av tacksamhet och beröm. Det har varit väldigt trevligt att delta och det känns kul att vara med att sprida julglädje.

För första gången sedan jag började jobba kontorstider - jämfört med lärarterminer - får jag rejäl nytta av helgdagarna vid jul. De föregående jularna har ju legat i eller runt ett vanligt veckoslut. Nu har jag genom att ta två dagar ledigt fått en hel veckas ledighet. Underbart :)

Efter jobbet idag var jag in till biblan en sväng. Jag lånade hem bland annat en ny tidsskrift, Åländsk samtid, som jag upptäckte på den åländska bokmässan tidigare i höst. Där finns intervjuer med åländska författare. Jag har hunnit bläddra i den lite ikväll. En av de yngre författarna, som kommit ut med sin första bok, sa många bra saker som jag tog till mig. Att våga blotta sina svagheter. Att man även som rätt normal, fungerande person kan ha haft sina egenheter. Att dela med sig av sina erfarenheter, kan vara terapeutiskt, men framför allt finns det ofta andra som känner sig igen sig i det man skildrar.

Först i november upptäckte jag något intressant i min bordskalender på jobbet, nämligen att den har ett citat för varje vecka. Hur kan jag ha missat det, jag som älskar livsvisdomar uttryckta i korta fraser? Visserligen använder jag mina privata almanackor bra mycket flitigare än jobbkalendern, men ändå. Jag har för övrigt under flera år på raken haft Paulo Coelhos fina bokkalendrar, som jag fått i present av olika kära personer. Förutom vackra, färggranna illustrationer, har de tänkvärda citat ur Coelhos böcker. Återkommer säkert till några av dem framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar