onsdag 28 november 2012

Givande Helsingforsresa

Mitt händelserika liv fortsätter. Nu har jag varit på en inspirerande resa till Helsingfors. Kom hem vid halvfemtiden i morse - den stora nackdelen med båtresorna - och åkte till jobbet till kl 9, efter ytterligare ett par timmars sömn. Ändå var det verkligen värt resorna. Jag deltog i en utbildningsdag för förmän igår. Förutom att vi hade ett intressant och aktuellt kursprogram, är det dessutom himla givande att träffa andra i samma roll som en själv. Framför allt, när jag har den rollen ensam på mitt jobb. En förmansroll har ju alltid sina utmaningar också... Denna gång var vi i mindre grupper, där vi förde mycket diskussioner, jämfört med mer av föreläsningsform de senaste kursomgångarna.

Som tur var vädret bra igår, även om jag inte hann vara ute jättemycket. Det var lite småkallt, men en rätt klar dag då solen tittade fram lite också. Jag tycker så mycket om Helsingfors. Njöt av utsikten från hotellfrukostbordet på tionde våningen. Efter det fick jag en härlig kortare promenad i centrala stan till utbildningsplatsen, som i sig var en intressant anläggning.

Julbelysning och annan dekoration gjorde min vandring genom stan extra trivsam och idyllisk. Jag stannade ofta och fotade, som en riktig turist :) Hade bara mobilkameran med, men en del bilder blev bra. På lunchen hann jag också gå ut en liten stund och passa på att se dagsljus förutom att få frisk luft. Vi hade nämligen inga fönster ut från kurssalen.

Efter kursen promenade jag till hamnen i kvällsskymningen i stan. På båten shoppade jag lite kläder. Det är på färjorna en stor del av mina klädinköp har genomförts de senaste åren. Jag hittade lite nytt, som jag inte hade sett på Åbofärjorna som jag oftast åkt på sistone, så det var bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar