söndag 11 november 2012

Poetry slam och ta vara på livet

Några sammanfattande rader innan läggdags, tänker jag mig nu efter en innehållsrik dag, som verkligen har innehållit ett brett spann av erfarenheter. Begravningsgudstjänst, bokmässa, konstvernissage, 40-årsuppvaktning och poetry slam har allt rymts i min dag idag. Förstås har det väckt en del tankar. Om jag börjar bakifrån, så har jag både i år och förra året insett att man kan få till skojig och inspirerande lyrik direkt från vardagen. Plussakortets betydelse eller upplevelser från vårdcentralens väntrum kan vara inspirationskällor för det. Även i år har åländska poetry slam inspirerat mig mycket. Mina vänner tyckte att jag skulle ställa upp i tävlingen nästa gång. Poesi är inte riktigt min genre, men jag har ju redan konstaterat att man kan få ihop bra texter även inom genrer man inte skulle kunna tänkt sig, så varför inte anta utmaningen? Jag och en skrivarkompis nappade lite på idén att satsa på det till nästa år... ;)

Nu hoppas jag ju verkligen att min egen begravning inte är aktuell på länge än, men jag skulle gärna se den som lite modern och nutida. Musik jag själv valt ut, en präst som förmedlar budskapet på ett bra sätt. Idag blev jag påmind om viktiga saker. Att inte ge upp trots svårigheter. Kämpa för det du tror på. Att vi har handlingskraft inom oss. Att forma sitt liv till meningsfullt den tid vi har. Jag blev påmind om att den kan ta slut i förtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar