lördag 3 november 2012

Däckbyte, sol och glädjebubblor

Hmm, var ska jag börja idag då, tänker jag. Så många fragment av olika tankar har kommit och gått under dessa dagar...

Till idag hade jag - liksom förra lördagen - planerat att avsätta lite tid för skrivande. Jag hade tänkt även denna gång att starta dagen med det. Dock blev det lite omvänd ordning. Till eftermiddagsplanen ingick att byta till vinterdäck. Insåg tidigt i morse, att parkeringen här ute kan fyllas av gästbilar så här på helgerna, så jag bestämde mig för att byta däcken direkt efter frukosten. Det var nog rätt djärvt, för jag är lite seg på morgnarna och framför allt på helgerna föredrar jag att ta det lugnt innan jag kommer igång med flitigare bestyr.

Det var skönt att få bilen fixad. När jag kollat luften och fyllt på däcken vid macken, passade jag på att tvätta bilen. I biltvätten - och inte manuellt som däckbytet ;)

Härligt att vi lyckats tajma in den numera sällsynta solen till helgerna, idag och förra helgen :) Läste på Facebookstatusar att det varit dåligt väder både i Skåne och i norra Finland. Även i sydvästra Finland var det sämre väder än här, berättade min kompis i telefon idag. Det var tacksamt att byta däck i tio graders temperatur.

Det är verkligen en sådan period i mitt liv, då jag måste jobba massor med mig själv, mina attityder och förhållningssätt, för att bättre orka med. Jag har en tendens att älta jobbiga saker och har svårt att släppa dem. Bland samtalsämnen denna vecka har varit att skapa någon slags glädjebubblor att ta till vid mörka tankar. Att samla på sig några väldigt positiva associationer, som man aktivt och snabbt ska byta sin tanke emot, när krävande, oönskade tankar vill ta över. Jag måste försöka spåna och skaffa mig några sådana och öva mig på att hastigt ta fram dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar