fredag 9 november 2012

Morgonfoton, spontanflex och bokmässa

I morse skulle jag minsann nu inte missa några bra fototillfällen, som jag gjorde med de vackra himmelfärgerna igår. Jag packade med kameran i jobbväskan. Men inte fanns den klara himlen där idag heller... Jag åkte visserligen ungefär en kvart tidigare än igår, men idag var det stora mörka moln på himlen. Ändå tog jag den lilla omvägen närmast vattnet till jobbet, och stannade för att fotografera på vägen. Jag kände mig rätt nördig där jag stod med min kamera. Undrar om det är fler än jag som får såna idéer på morgonen, när jobbet väntar. Några bilder blev väl helt ok, men jag saknar de gula och lilarosa nyanserna från igår. Där ser man, man ska inte låta tillfällena gå förbi en. Vissa kommer inte tillbaka. Har för mig att jag konstaterat det några gånger - även i mer betydelsefulla sammanhang än i detta exempel :)

Vad härligt att vi fått se så mycket mer sol denna vecka. Jag bestämde mig hastigt i eftermiddags att "spontanflexa" hem tidigare från jobbet. Tänkte att jag måste ju passa på att njuta lite av dagsljuset. Hade egentligen en hel del som skulle behöva fås gjort på jobbet och lämnade ett kaotiskt skrivbord efter mig. Jag har dock flitigt fått undan moment som varit brådskande under veckan, så det andra får vänta till nästa vecka. Direkt när jag kom hem gick jag iväg på en promenad och hann tillbaka hem innan mörkret kom.

Såg på Svt:s finska nyheter att det imorgon är den sverigefinska bokmässan i Stockholm. Trevligt. Jag var på den för tre år sen, då det nog var rätt nytt ännu, om inte helt första gången. Tror jag i alla fall. Då var Kjell Westö där. Jag råkade hamna i ett hörn på nyhetsinslaget efteråt, det var nog på Uutiset, de sverigefinska nyheterna, när jag satt i publiken och lyssnade på Westö. I år är Susanna Alakoski en av deltagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar