torsdag 1 november 2012

Vara i nuet och matshopping

Idag är det en sån kväll då jag först haft lust att skriva, och när jag väl sätter mig här så är idéerna borta... Sätter igång ändå. Även denna vecka är bitvis tung med mycket mentalt motstånd, framför allt dagtid. Dock snäppet bättre än förra.

Förra veckan skrev jag lite om tystnad - inspirerad av min skrivarretreat - med den betydelsen att vara i nuet, att fokusera. Åtminstone ser jag ett samband mellan att tystna och att fokusera. Trots att det inte var en tyst omgivning, var jag nog idag rätt fokuserad, när jag var och "storhandlade" mat i en av de större mataffärerna under kvällen. Jag brukar tycka att det är urtrist och känner ofta ett visst motstånd att ta mig iväg på sådana ärenden. Det var först efteråt jag konstaterade, på väg hem i bilen, att jag faktiskt var på mycket bättre humör. Det slog mig, att jag nog varit ganska närvarande, när jag gick omkring där i affären och jämförde min inköpslista med vad som redan fanns i vagnen. Att jag liksom var där och nu, och inte stressade och planerade nästa steg eller grubblade på annat.

Jag fortsatte på den alerta och positiva banan, när jag kommit hem och packat upp varorna. Jag gick iväg på en liten promenad lyssnandes på musik. Kändes jättebra och stärkte mig ytterligare. Välbehövligt, för när jag är så där nere och illa till mods, som jag varit på sistone, får jag ibland även känslor av rädslor och osäkerhet.

För övrigt har den korta förkänning vi fick av vintern nu helt försvunnit. Det har varit 7-8 grader idag, men dock en del kraftigare vindar. Anledningen, förresten, till att jag skrev storhandla inom citationstecken där ovan är att det inte till ett singelhushåll blir den mängden matkassar som vissa kanske ser framför sig, när de hör det ordet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar