söndag 2 november 2014

Mysdagar med besök, film, sol, och allt möjligt :)

Innan denna gråmulna helg hade vi två helt underbara soliga dagar i slutet av veckan, perfekt tajmat med en god väns besök här. Även om nätterna var kalla, så att jag överraskande nog fick skrapa bilrutor innan jag kom iväg till hamnen för att hämta kompisen, värmde solen ändå upp temperaturen under dagarna. Vi satt till och med på ett utefick i torsdags eftermiddag, helt fantastiskt med härlig utsikt mot ån. Det var verkligen såna mysiga umgås-dagar, som perfekt avkoppling och omväxling från studierna.

Det blev en hel del promenerande, gott ätande och drickande, trevligt pratande och lite spontanshopping :) Ett par bra filmer såg vi också. Den ena var Paris, Texas av Wim Wenders. Slutet på den lämnade dock lite väl mycket öppet, men annars var den väldigt bra. Den andra - som jag tyvärr just nu tappat namnet på - var en fin, fast något tragisk historia om en fattig egensinnig kvinna som målade i smyg och blev upptäckt av en konstkritiker. Fransk var den. Med lite googlande hittade jag den nu, Séraphine hette den :) Verkligen sevärd.

Både jag och min kompis blev förtjusta i vår gamla historiska saluhall, där vi åt middag i fredags. Byggnaden är fin både utanför och innanför, och det är bra en mix av fik, matrestauranger, och annan försäljning. Blev lite förvånad att både Alko (dvs. finländska "systemet") och hälsokostbutiken fanns där bland brödstånd och annat mer typiskt "saluhallslikt". Vi fyndade lite färskt bröd, som reades ut under fredagkvällens sista öppettimmar :)

Det var så trevligt att få besök igen, när vi inte ses så ofta nu när jag bor längre bort :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar