torsdag 9 juli 2015

Feelgood i vilsen-i-världen-period

Vissa perioder går mitt liv upp och ner mentalt. I nuläget kan jag då och då känna mig lite vilsen i världen. Jag är fortfarande halvny på orten där jag bor. Därmed är vänkretsen väldigt liten. Jag kan känna mig ensam emellanåt trots att många vänner varit hit på besök och att jag ibland har fina och trevliga stunder med min lilla vänkrets här. Att vara i en livsfas där jag är på gång att gå vidare till nytt i arbetslivet och där studierna kräver mycket av mig ökar nog också på den där vilsenheten och osäkerhetskänslorna...

Mitt i allt det där lyckas jag få in en hel del positiva små inslag även i min ensamma tid. Jag har läst många bra böcker på sistone, varav den senaste är den jättefina To Kill a Mockingbird av Harper Lee. Den handlar om 1930-talets Alabama i en tid av rasmotsättningar. Storyn skildras ur den 8-9-åriga huvudpersonen Scouts ögon, en härlig, smart och nyfiken karaktär. I Scouts familj finns mycket kärlek och värme, och den ensamstående juristpappan försöker få barnen fördomsfria i den annars segregerade miljön. Boken är verkligen läsvärd :)

En annan feelgood-upplevelse är att jag denna vecka har haft en bastukväll i mina kvarter här. Det är verkligen avkopplande att basta, jag har alltid tyckt om det, fast det inte är så frekvent i den svenska miljö där jag vuxit upp. Denna gång körde jag med lermask både på ansiktet och delvis på hårbotten. Är inte helt påläst på varför och på vilket sätt lera ska vara välgörande, men väldigt skönt kändes det i alla fall efteråt ;) Som bastuöl hade jag en helt alkoholfri Lapin Kulta öl, som jag nyligen upptäckte i min favoritmatbutik. Egentligen köpte jag några burkar för gäster jag hade här förra veckan, men de gick inte åt då. Jag tyckte den var god, och kommer nog köpa den fler gånger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar