onsdag 8 juli 2015

Plättar, flit och kyrilliska bokstäver

För ovanlighets skull har jag stått i köket en stor del av kvällen. Jag tvingade mig på vad som visade sig bli en flitkväll. En nyöppnad mjölk - vars sista datum är imorgon - skar sig i mitt kaffe igår, så jag beslöt att göra plättar av den, för jag försöker verkligen undvika att slänga bort matvaror. Jag köpte en ny mjölk igår, och ikväll tog jag mig tid för att fixa plättarna med den "gamla".

Eftersom det bara behövs en halv liter mjölk till mitt recept på havrepannkakor och jag nästan hade en full liter gjorde jag dubbel sats. Därav den långa kvällen vid spisen :) Den tiden använde jag dessutom väldigt effektivt eftersom man annars bara står och väntar en viss del av tiden. Parallellt med stekandet diskade jag undan rätt mycket disk. Jag gjorde också i ordning en smoothie, som jag drack en del av under kvällen och resten är sparad till frukost imorgon. Det är så skönt att ha en färdig smoothie i kylen på morgonen för en kvickfrukost. Till den gjorde jag i ordning citronvatten, vilket är ett projekt i sig, och definitivt ingen favoritsyssla. Så kvällen är värd prefixet flit :)

Igår började jag förbereda mig för ett av mina kommande projekt. Jag har länge både tänkt och pratat om att börja lära mig ryska. I höst tänker jag verkligen göra det också, för det erbjuds nybörjarnivå på mitt universitet. Jag lånade redan för länge sen hem kursboken, men först igår kom jag igång med att titta i den lite mer. Jag har insett att jag inte ska ha några höga ambitioner med att jobba med ryskan i sommar mer än att jag ska försöka nöta in bokstäverna någorlunda.

Så pass "skoltrött" känner jag mig just nu att jag inte tror det är någon idé att planera något mer sommarplugg än så. Men jag tror att jag kommer vara stressad och otålig med mig själv i höst, om jag både ska försöka nöta in nya ord och dessutom samtidigt behöva jobba med att fatta vad bokstäverna står för. Så jag hoppas att jag hinner lära mig bokstäverna till innan kursstart. Jag tyckte det kändes ganska skoj igår i alla fall om än utmanande :) Jag har en cd till boken, så att man får höra hur ord och bokstäver ska låta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar