torsdag 30 juli 2015

Naturupplevelser med bärplock och Runsala

Denna sommar har jag kommit igång väldigt bra med blåbärsplockning, och fortfarande finns det massor kvar där i skogarna. Förra året var jag så besviken att jag inte hann plocka mycket, då bland annat min flytt tog en stor del av blåbärssäsongen.

Förutom en lyckad tretimmars eftermiddag i skogarna utanför stan, där en kompis bor och kan trakterna, har jag också lyckats hitta bra ställen i mina närskogar här. Det är knappt några riktiga skogar kanske, men det finns lantliga områden nära min stadsdel, där jag lyckats hitta rätt bra med blåbär hittills. Vissa var väldigt små, men som tur hittade jag båda gångerna hittills ställen där det fanns många normal- och halvstora bär i närheten av varann, så att jag slapp leta massor. Det är rätt avkopplande att vistas i naturen utan att ha några tider att passa. Dock får man ont i kroppen efter ett par timmars hukande där.

I år kan jag också fullt ut njuta av jordgubbsskörden på min lilla tomtplätt här utanför. Det kommer hur mycket jordgubbar som helst, känns det som. Förra året fick jag slänga säkert hälften av allt, för trädgården har varit väldigt dåligt skött, så det växer gräs och en massa annat i jordgubbslandet. Därmed växer vissa av bären längs marken och är nästan färdigruttna på en gång. Trots det fick jag äta rätt mycket även förra året. Däremot hann jag inte helt ta vara på dem, för jag hade inte flyttat färdigt medan jordgubbarna var mogna. Nu har jag i fyra-fem dagar på raken plockat ett trettiotal jordgubbar per dag. Då har jag bara plockat de som har mognat klart. Ändå hinner nya mogna till dagen efter hela tiden. Lyxigt :)

Fler naturupplevelser kan man njuta av på ön Runsala (Ruissalo på finska), som ligger några kilometer ifrån centrala Åbo. Jag har hittills bara hunnit upptäcka en del av den avlånga ön. Jag och en besökande kompis cyklade dit en dag. Vi vistades bland annat på badstranden där den årliga stora Ruisrock-festivalen äger rum. Där finns också ett bra fick, där vi njöt av solen på terassen. Längs strandpromenaden finns sen fina lyxiga trävillor, som vi cyklade förbi, innan vi fortsatte till den stora Botaniska trädgården, där vi vandrade omkring i det utbredda området. Det var oväntat stort, tyckte jag. Vi var aldrig inne i själva växthuset, men det fanns massor att se även utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar