söndag 2 augusti 2015

Minifrys, blåbär, Lartigue och lite annat

Mycket i min lilla studentlya är verkligen i stundentstorlek - en minihall, ett minifrysskåp, små sophinkar, osv. Nu börjar det fria utrymmet i frysen tryta ordentligt, när jag så flitigt har fyllt den med bär jag plockat. Det finns så enormt mycket blåbär i skogarna nu. Både igår och idag var jag 2-3 timmar och plockade. Det är knappt så man kan slita sig för att gå hem, när man känner att de bör plockas bort ;)

Jag förstår inte hur jag alltid lyckas ha så mycket blåbärsfläckar på mina byxor efter skogsturerna. Framför allt vid rumpan och bakdelen av byxbenen är det ofta stora fläckar. Galltvålen har fått användas flitigt :)

Botaniska trädgården i Runsala
I fredags var jag och en kompis och såg en väldigt bra fotoutställning av Jacques Henri Lartigue med främst svartvita bilder från franska rivieran under 1900-talets tidigare delar. Hans produktion blev enormt omfattande och likaså var utställningen överraskande stor. Stämningsfulla vackra bilder.

Häromkvällen såg jag en av mina favoritregissörers, Pedro Almodóvars filmer, Carne trémula (Live Flesh är titeln på engelska). Den var väldigt bra och spännande. En ung snygg Javier Bardem i en av huvudrollerna.

Denna sommar har jag nog läst mycket mer än sett filmer. Mitt sen länge planerade projekt med att läsa Knausgårds bokserie, Min kamp - som jag även tidigare nämnt här - fortskrider. Igår kväll lästes bok tre ut, och del fyra väntar på mig beställd på biblan. Den ska jag hämta i dagarna. Emellan dessa delar har jag läst lite annat också. Återkommer till temat en annan dag. Det slog mig här att jag ju faktiskt "träffat" Knausgård för många år sen, långt innan jag kom mig för att läsa böckerna. Han besökte litteraturdagarna på ön där jag bodde. En kollega, vars stora litterära favorit han är, fick sin bok signerad av honom, och jag stod bredvid ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar