måndag 10 augusti 2015

Fransk feel-good och finsk filmframgångssaga

Äntligen har vi "riktig" sommar här, sen cirka drygt en vecka har temperaturen börjat hålla sig på 25-graders nivån. Underbart :) Mina jordgubbar fortsätter att mogna i samma tempo. Har tappat räkningen på hur många dagar i sträck jag nu kunnat fylla mellan en halv och en hel enliters plastbytta. Senast ikväll blev det en jordgubbssmoothie, som även räcker till frukost imorgon :)

Har även hunnit sitta en hel del på uteplatsen, där jag gärna tar min fika och läser en bok. Håller på med ett par böcker parallellt. Den ena är en fransk roman, Le premier jour du reste de ma vie... av Virginie Grimaldi. Det är den första romanen någonsin som jag läser på franska. Har aldrig ens trott att min franska skulle räcka till det.

Det var nog egentligen den engelska hyllan jag skulle leta mig till på biblan, men så fanns den här boken med sånt "feel-good-roman-utseende" framställd på hyllan - så som bibliotekarierna ibland ställer fram böcker de rekommenderar. När jag insåg att jag förstår allt vad som står på bakpärmen lånade jag hem boken. Det har varit en pärs. Jag får slå upp lite väl mycket i ordlistan, och vissa ord hittar jag inte. Ändå förstår jag överraskande mycket. Tillräckligt för att boken ska roa och underhålla mig :) Och när jag väl fått slå upp samma ord en tre-fyra gånger, börjar jag till slut komma ihåg det...

Den andra boken handlar om en finsk framgångssaga. Filmjournalisten Kalle Kinnunen har skrivit Big Game - Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen, titeln skulle på svenska bli ungefär Big Game - Hur Hollywood togs/hämtades till Finland. Det är väldigt intressant att följa historien om hur en ung filmnörd, Jalmari Helander som växte upp under videokamerans och VHS-tiden, lyckas nå ut internationellt med sitt regisserande och filmmakeri. Fantastiskt. I boken får vi följa vägen dit. Man får dessutom ta del av hur pengar sökts från diverse håll och hur det liksom går till med alla detaljer kring att förverkliga ett filmprojekt. Berättandet varvas med repliker av de inblandade.

Har ännu inte läst klart boken, men den är väldigt bra och intressant. Ännu ett exempel på att allt är möjligt. Förstås handlar det förutom om envishet och talang även om viss tajming och om att få med rätt personer i samarbetet och finansieringen. Tack vare att filmen Rare Exports fick sådan positiv internationell uppmärksamhet - trots att den är på finska - lyckades Helander sen få med rätt folk till den ännu större internationella satsningen Big Game, med bl.a. Samuel L. Jackson i en stor roll. Helander hade föredragit att göra filmen på finska, men insåg att det inte alls går att nå samma framgång utanför Finland i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar