fredag 14 augusti 2015

Konstnatt, Anja Snellman och Heikki Marila

Igår kväll var det konstens natt här i staden där jag bor. Det är så skoj när det ordnas olika evenemang så här. Det var mycket folk på stan till sent in på natten. Musik hördes här och där. Vädret var också perfekt för att njuta av solen på gräsmattor vid ån och på restaurangterasser.

Jag var först på en bokhandel och lyssnade på den produktiva finska författaren Anja Snellman. Sin senaste bok, Antautuminen, skrev hon i ganska högt tempo. Efter att ha lärt sig om begreppet HSP, Highly sensitive person, kände hon så igen sig i de symptomen, så att hon bara var tvungen att få ur sig en massa text, som blev till boken i fråga. Jag är själv inte alls insatt i begreppet. Författarintervjun handlade om att alltid ha känt sig annorlunda, men kanske inte kunnat förstå varför. Jag blev intresserad av att läsa boken. Författaren jobbar även med terapi, så hon har även i det jobbet haft nytta av dessa nya insikter, och kunnat känna igen drag hos vissa patienter.

Senare på kvällen var jag och min kompis på Wäinö Aaltonen-muséet. De har en trevlig restaurang med bl.a. alkoholrättigheter och god fika, där vi inledde besöket med varsitt glas vin på terassen. Sen deltog vi i den väldigt intressanta guidade turen om Heikki Marilas utställning Blommor och djävlar. Verken var speciella och intressanta, och guiden var så duktig och engagerad, så det var ett rent nöje att lyssna och iaktta tavlorna under den knappa timmen. Kvällen avslutades med vacker musikalmusik från Jesus Christ Superstar och Ave Maria.

Idag har jag varit i blåbärsskogen, och det finns fortfarande en massa blåbär kvar. Jag insåg hur avkopplande och meditativt det kan vara att vistas i skogen och bara umgås med sig själv. Vissa gånger har jag pratat i telefon i handsfreen, medan jag plockat, men idag satt jag i mina egna funderingar. Solen sken. Visserligen hör väl meditation ihop med att man bara är och inte funderar så mycket. Jag tror ändå att vistelsen där idag gav mig vissa insikter och en möjlighet att "stanna till", så som meditation kan göra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar