fredag 7 augusti 2015

Nya lärdomar och strul med flygbokning

Vilket äventyr (= strul) jag haft med en resebokning de senaste dagarna. För mig är det inget nytt att de här lågpris-flygbolagen tar extra avgifter för bagage som ska checkas in. Jag är väldigt resvan och har bokat många resor via nätet, och det har oftast gått bra. En gång strulade det med en nätbokning med Norwegian, som jag åkt mycket med. De gick dock väldigt smidigt att nå per telefon och jag fick hjälp snabbt.

Det som var nytt nu, när jag i förrgår kväll gjorde en flygbokning för ett Lufthansa flyg via en resebyrås webbsida, upptäckte jag när jag väl var klar med alla sidor och uppgifter i bokningen och skulle klicka in mig på nätbanken för att betala. Då ser jag att på flygbolagets bekräftelse står det att bagage inte ingår i priset. Jag blev paff. Vid alla tidigare bokningar - med bl.a. Norwegian och Ryan Air - har det tydligt kommit upp frågor om jag vill ha med incheckat bagage, där man kan kryssa i och där avgifterna framgår. Här kom aldrig såna frågor, och infon om att bagageavgift inte ingår kom  verkligen i sista skedet precis innan betalningen. Efter en viss tvekan avbröt jag bokningen. Tänkte vad är det här? De stora bolagen brukar ju ha inkluderat bagageavgifter är min erfarenhet.

Direkt morgonen efter ringde jag resebyrån. De förklarade att Lufthansa bara för någon vecka sedan har infört bagageavgifter på vissa flyg. Denna resebyrås bokningssystem fixar emellertid inte att lägga in den avgiften. Därmed hade jag själv behövt efter denna bokning på resebyråns webbsida gå in på Lufthansas sidor och lägga in bagageavgifterna, om jag ville ha den servicen...

Då beslöt jag att boka hela bokningen direkt på Lufthansas sidor, för att slippa göra två bokningar så att säga. Totalpriset blev ungefär samma. Det värsta var, att när allt var klart, strulade det sista steget med att ta min betalning som jag lagt in betalkortsuppgifter på. Jag försökte ett par gånger, och samma felmeddelande kom upp varje gång. När jag sen väl ville kolla upp med Lufthansa om bokningen ändå kunde ha gått igenom och pengar därmed kommer dras var det strul med att få hjälp. Jag ville ju ändå kunna göra en ny bokning, men måste då givetvis veta att jag inte redan betalt för en... Det var svårt att nå dem per telefon på bland annat ett sånt dyrt servicenummer, och hopplöst att hitta uppgifter om mailadress.

Idag har jag i alla fall bokat resan till slut, och gjorde det via den där resebyråns webbsida, för då kunde jag betala via nätbanken och undvika kortstrul. Nu har jag dock ännu inget bagage betalt, och jag funderar starkt på att klämma in allt i 8 kg handbagage. Travel light en långhelg ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar