måndag 17 augusti 2015

Badstränder och sent premiärdopp

Undrar om det är rekord... Först igår tog jag sommarens första dopp. Det var runt 20 grader i vattnet, vilket till en början kändes läskigt kallt. Det var dock ändå inte så illa. Jag vågade till och med ta några simtag. Två badomgångar blev det vid havsbadet som jag och en kompis besökte igår. Det var en mysig liten strand ute på landsbygden, där det även fanns en bastu. Så härligt  att vi nu har riktigt sommarvarmt.

Jag konstaterade nyligen att jag i alla mina tidigare hem har haft kortare avstånd till en badstrand (eller flera) än vad jag har nu. Lite synd för jag tycker det är så mysigt att kunna cykla dit och vistas då och då.

Här på nya orten har jag nu hunnit besöka badstränder på två håll. I Uittamo, som ligger ut mot de större öarna i kommunen, var den större stranden helt knökfull den gången jag cyklade dit. En annan dag hittade jag en rätt mysig strand vid en sjö cirka fem kilometers cykling från mig åt ett annat håll, den närmaste stranden härifrån. Till min bestörtning bestod vattnet av en tjock grön sörja, alger förmodligen. Skönt att jag har en uteplats i alla fall, så blir det att jag lätt och spontant kan ta mig ut en stund.

Idag har jag läst ut min första roman på franska. Som jag redan nämnde i ett tidigare inlägg är min språknivå inte så hög i det språket. En del missade jag av innehållet trots mycket hjälp av ordlista. Ändå gick det oväntat bra att läsa boken, som var rätt lättsam men ändå med tänkvärda livsskeenden och reflektioner. Och jag tror att jag nu behärskar många fler franska ord än jag gjort på länge :)

Först nu börjar jordgubbsskörden i min lilla trädgård sina. Idag hittade jag bara ett fåtal så där precis lagom mogna bär, efter att i cirka två veckors tid kunnat plocka en större mängd dagligen. Nästan overkligt många var det dag efter dag... :) Häromdagen upptäckte jag att det även fanns några hallon att plocka. Ingen jättemängd men lite i alla fall. Dem missade jag så gott som helt förra sommaren, då jag inte hade flyttat in ordentligt än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar