lördag 15 augusti 2015

Svenska på amerikanska och firmafest i Taiwan

Roar mig med att slötitta på David Hasselhoff show från Sverige på tv. Idag är bland andra Måns Zelmerlöw gäst. De lingvistiska funderingarna började redan i inledningen när Hasselhoff försökte få rätsida på Måns efternamn, "Sell more love" fick han det till. Måns berättade att i Polen blev han Summerlove ;) Jag skrattade också sen när de körde allsång i liveshowen med låten Kalle på Spången. Samtidigt visades textremsa med uttalshjälp för engelskspråkiga. Såg rätt kul ut. T.ex. blev ordet vilken i "Vilken Kalle?" "weekend Calle"... Hmm...

Vilka skojiga udda grejer man kan hamna på under utlandsresor, kanske ännu mer när man är yngre. Jag tittade igenom ett av mina fotoalbum från Asien-delen av min jordenruntresa igår. I min ungdom på 90-talet stack jag iväg med transsibiriska järnvägen till Kina, där jag sen tog mig runt lite hit och dit. På ett foto sitter jag och min reskompis bland högre tulltjänstemän på en firmamiddag på Grand Hotel i Kaohsiung i Taiwan.

Precis innan reklampausen här gör Hasselhoff reklam för det svenska sättet att skära ost, och introducerar begreppet osthyvel (för utländska tittare?). Dock använder han osthyveln helt tokigt, vilket får mig fundersam. Nu efter reklampausen, när Hasselhoff tänker fortsätta in på nästa tema, avbryter Måns Zelmerlöw honom för att visa hur osthyveln verkligen används. Hasselhoff testar själv också, med lite sämre resultat än Måns fina tunna ostskiva ;)

Tillbaks till Taiwan. Efter att ha rest omkring i landet en tid, tänker jag och reskompisen ta båten över till Macau för att komma till Hong Kong (på den tiden kunde man inte åka direkt från Taiwan till Hong Kong). I hamnen i  Kaohsiung visar det sig att nästa båt går först sex dagar senare, vi som tänkt åka direkt. En tjänsteman råkar höra när vi ber damen i luckan om hjälp med att boka logi. Han vänder sig till oss och säger att ni kan bo hos mig. Då vet vi ännu inte ens att det är tullen vi är i . . .  ;)

Hur som helst hamnar vi att bo den veckan hos den här mannen och hans fru, som tar väl hand om oss. För lågbudget ryggsäcksluffare är det lyx att få ett rum med varsin bred säng. Döttrarna i familjen är på andra orter och pluggar. Den där tillstälningen på Grand Hotel är bara en av alla speciella grejer vi får vara med om den veckan. Det roliga med den är att vi två, som är spontant inbjudna som helt utomstående, blir liksom huvudpersoner på den fina middagen med tullhöjdarna :) När kvällen är över är det en annan från tullpersonalen som stämmer träff med oss för dagen därpå, då vi blir medtagna på lunch på ett annat fint hotell och sightseeing. Det blir också vi som erbjuds ta med flaskan med det som blir kvar av den fina konjaken från middagen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar