måndag 24 augusti 2015

Fantastisk dag i huvudstan och lite vilsenhet i livet

Vilken underbar dag jag hade i vår vackra huvudstad igår. Det fantastiska augustivädret har hållit i sig. Som jag säkert nämnt tidigare tycker jag så mycket om städer som har vatten och grönområden. Igår fick jag njuta av promenader vid havet och runt Tölöviken.

Det är så smidigt att åka dit bara över dagen. Resan tar visserligen två timmar åt varje håll, men det är så skönt att slippa ha övernattningspackning med. Det här varma vädret gjorde det extra lätt med klädseln också :) Bussturerna har oftast gått väldigt smärtfritt. Igår var det dock en - troligen han framför mig - som luktade väldigt ofräscht. De där vågorna kom då och då, lite halvjobbigt. Men annars trivs jag med att läsa eller kanske lyssna på bra musik. Eller bara vara :)

Utsikt inifrån musikhuset
Ett kärt återseende av vänner som jag inte träffat på jättelänge var en viktig del av dagen. Den ena bor i Tyskland och semestrar nu i Finland. Vi satt länge och fikade på ett mysigt utefik med utsikt just mot Tölöviken. Det var kul att uppdatera det senaste hos var och en av oss. Senare strosade vi omkring i området nära tågstationen. Den delen av stan har verkligen bytt skepnad under de senare åren. Spännande arktiktur, däribland det relativt nya musikhuset.

Förra veckan hade jag under flera dagar den där ibland uppdykande känslan av vilse i livet. Den kan vara rätt tung fast jag nu såhär i bättre dagar knappt konkret kan sätta mig in i den. Nu börjar studierutinerna komma igång. Det känns bra, även om även det stundtals kan få mig att fundera om jag är på "rätt väg"... Oftast kommer jag dock fram till att denna utbildning hjälper mig framåt åt rätt håll i den för mig ämnade livsbanan :)

Jag är nu en bra bit in i Knausgårds Min kamp 4. Böckerna har väckt en hel del olika tankar och viss igenkänning också. Till exempel tänker jag på hur förödande det kan vara att lida av dålig självkänsla och osäkerhet. Att inte inse sitt värde eller att inte passa in. Att känna sig som en bluff som egentligen inte duger eller är intressant nog för den  populära kompisen. Sån jobbig självmedvetenhet, att känna sig fel. Slappna av med alkohol för att våga mer, vilket också ibland går helt överstyr... Våndor med att vara ung, men såna negativa känslor som även kan följa en upp till åren. Knausgård är duktig på att sätta ord på den typen av verklighet som säkert många av oss känner igen oss i åtminstone delvis - och kanske till om med hade glömt bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar