torsdag 3 september 2015

Ryska och skärgårdstur

Igår inleddes höstens nya utmaning - den redan så länge tilltänkta inlärningen av ryska :) Vi hade alltså första lektionen igår, och den kommer två gånger i veckan att åtföljas av nya sådana. Det är tydligen värsta populära grejen just nu. Gruppen var helt full, vilket läraren redan i våras förvarnade om, så att man skulle komma ihåg att anmäla sig i god tid.

Läraren är en riktig veteran som hängt med i många år, och har fortfarande ett stort engagemang för ämnet. Vi hälsades välkomna av henne - på ryska förstås - redan utanför klassrummet, ackompanjerat av någon rysk artist vars musik spelades samtidigt. Klassrummet var inrett med en massa ryskt vid tavlan och på katedern. Fick sån lust att fota det hela, men det kändes för pinsamt... ;) På tavlan stod bland annat det kyrilliska alfabetet skrivet, som vi under lektionen repeterade ett antal gånger. Tyvärr sitter det inte än så länge, men tydligen ska vi gå igenom tecknen - det hette tydligen tecken och inte bokstäver - grundligare vartefter. Spännande hur som helst :)

Har just kommit från bastun, där jag inte hade varit på några veckor nu. Gjorde oljeinpackning i håret och skrubbade mig ren med en sån skrubbhandske, så nu känner jag mig ordentligt rengjord och fixad ;)

I helgen var jag på en lite längre skärgårdstur ut till Houtskär i yttre skärgården. Bussresan dit tog cirka 3,5 h, och vägen gick över flera öar, så det blev fyra bilfärjeturer längs vägen. Vädret var jättefint på dagarna, så jag hade tur, för tidigare under veckan hade det förutspåtts sämre.

Det var jättemysigt att komma ut på landet och trevligt att umgås med väninnan jag hälsade på. Hon har ett hus på ön hon växte upp på. Jag fick se en hel del av omgivningarna och vi träffade även en del av släkten. Genom området går en så kallad Skärgårdens ringväg, som man kan köra runt åt båda hållen och i lite olika variationer. I Mossala finns en större stugby, väldigt fint belägen. Där har de en dansbana, där ett åländskt dansband uppträdde på lördagkvällen. Vi åt mat i restaurangen och vi hann också ta en liten promenad till ett utsiktstorn innan banduppträdandet. Det var jättefin utsikt därifrån, och vi tajmade precis in den vackra solnedgången. Åt det andra hållet såg man månen - det var fullmåne dessutom :)

Det var tur att jag tog bussen ut i skärgårgården och inte bilen, så som jag från början hade tänkt. Både på fredag- och söndagkvällen var det hundratalsmeterlånga bilköer till Nagufärjan. Bussen får ju bara glida förbi köerna, så där satt jag rätt nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar