lördag 19 september 2015

Tv- och filmpaus med Kaurismäki från ryskan...

Äntligen lite tv-kväll efter en MASSA pluggande idag. Min "lilla" fempoängskurs i ryska har just nu tagit över min studietid helt och hållet känns det som...

Just nu tittar jag på en dokumentär om Mika Kaurismäki. De ska tydligen ha en period med hans filmer på Yle den närmaste tiden, varav två ikväll. Den sista blir för sen för min dygnsrytm, men den första slutar före midnatt, så den tänkte jag nog se. Bröderna Kaurismäki är ju kult i Finland - och även övriga världen - så som filmintresserad måste man ju kolla ;)

Finlandssvenska kanalen Yle Fems program Efter nio, som kommer ett par kvällar i veckan, är ett program i min smak. Programledarna har en lagom avslappnad stil och approach, samtidigt som lättsammare teman ändå varvas med seriösare och djupare i deras intervjuer. I delen jag såg på nätets Yle Areena idag intervjuades programmeraren Linda Liukas, som blanda annat skrivit en bok om programmering/kodning för barn. Den ska översättas (eller hade den redan översatts?) till svenska också. Tydligen ska programmering införas i finska läroplanen härnäst.

Eftersom så mycket av vår vardag digitaliseras vartefter och de som programmerar utvecklar sina intresseområgen, är det viktigt att inte bara ett visst kön i en viss ålder är de som hanterar verktygen. Ungefär så var en åsikt som kom fram i programmet och även i en annan bok som jag på sistone läst lite i. Den boken handlar om kvinnliga programmerare. Återkommer eventuellt om den, bara jag hinner läsa mer i den vid tillfälle. Har den till låns från biblan.

Såg en stark och gripande film, Requiem for a Dream, igår. Tragiska livsöden, men väldigt skickligt gjord som film. Bra skådisar (bl.a. Jared Leto och Jennifer Connelly) och musiken passande därtill.

Men åh, vad jag känner mig trög med inlärningen av ryska :( Jag brukar inte ha svårt för att lära mig språk, men fy vad jag får kämpa nu. Jag har svårt att minnas orden. Eftersom jag har svårt att få till det med uttalet fastnar de därmed ännu långsammare. Bokstäverna gick lättare än jag trodde att nöta in så som de är. Däremot läser jag ändå ofta fel när jag ser dem i en text. Och jag känner mig inte speciellt snabb när jag ska läsa högt. Huh huh... Än tänker jag ändå inte ge upp :)

Kaurismäki-filmen Arvottomat från 1982 började just på tv. Ska försöka koncentrera mig på den...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar