måndag 21 september 2015

Fixanden, hjärngympa och en härlig stadens dag :)

Idag har det varit en sån fram-och-tillbaka-fixa-ärenden-dag... Men viktiga grejer har nu fixats. Efter mina tidiga morgonlektioner cyklade jag i full fart hem för att hämta bilen och köra den till verkstaden, där tid hade bokats. Medan bilen reparerades enligt besiktningsmannens föreskrifter och olja byttes hann jag med ytterligare några ärenden. Nu hamnade det mesta av dagens plugg på kvällen. Har kvar lite ännu som borde bli klart innan morgondagen, men pausar med lite bloggande :)

Alla bra idéer som jag då och då haft lust att skriva om är förstås, som så ofta, bortblåsta när jag väl sätter mig för att skriva ;) Så det får bli lite spontant vad som dyker upp istället. Appropå ryskan som jag tokkämpat med de senaste veckorna insåg jag, att vilken fantastisk hjärngympa jag får ;) Det sägs ju att det är sunt att hålla igång hjärnan med klurigheter. Trots min långa studievana och allt känner jag mig dock inte som en speciellt vältränad hjärngympare ;)

Igår på stan fick jag konkret känna att jag kan lite ryska. På ett ställe vid hamnen har de såna metallplattor där vissa utvalda fått sina namn ingraverade - typ som hollywood-stjärnorna fast båtformade och mindre ;) Där finns bland annat prinsessan Victorias och Prins Daniels namn liksom några andra utländska besökares. Det var där jag kunde läsa den ryske högt uppsatta politekerns namn och titel. Utan att gå in på vad jag anser om politiken, kunde jag glatt konstatera att jag nu kan något som jag inte kunde för bara några veckor sen ;)

Det var för övrigt en sån fantastisk dag igår på många sätt. Solen sken och det var sommarvärmekänslor, så där så man kunde känna sig riktigt lycklig och tillfreds. Efter flitigt pluggande på förmiddagen, tog jag en rejäl paus och cyklade in till stan, där det var stadens dag med en massa happenings. Flera muséer hade gratisinträde dessutom. Med trevligt sällskap passade vi på att besöka Åbo slott, där de har utställningen Flickkungen om drottning Kristina. Efter det satt vi och njöt av livet och den soliga staden på en terass :)

Hade jag inte behövt återvända hem under tidiga kvällen för att plugga, hade jag gärna gått och lyssnat på musik som erbjöds senare. Stans fyrverkerier, som avslutade dagens evenemang, kunde jag se till stor del genom mitt fönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar