lördag 26 september 2015

Berlin och lite om hemmet

Skönt med en lugn hemma-lördagskväll. På tv är det någon slags dokumentär om en dansk som bor i Berlin med sin familj. Det är en stad som jag är intresserad av, och skulle kunna tänka mig att bo där ett tag. Första gången jag var där var precis innan muren föll, hösten 1989. Det är en upplevelse att ha sett skillnaderna mellan öst- och västsidan, och förstås skönt att den perioden sen tog slut. Sen några år verkar Berlin ha blivit något av konstnärs-bohemområde, där det tydligen är relativt billligt att bo.

Mitt stora avlånga sovrum har delats upp mitt i med en stor bokhylla, så att sovdelen är på den inre sidan med garderoberna, och den andra delen är min "kontorsdel" där skrivbordet står. Det är jättefint läge med stora fönster och grönområden utanför. Tyvärr kom jag aldrig igång förra året med att sitta där och plugga, utan mitt vardagsrumsbord har blivit ett sånt allt-i-allo-bord, så som jag ofta haft det i även tidigare hem. I början av den här terminen röjde jag äntligen lite plats på skrivbordet så att jag fick datorn att rymmas där - lånedatorn jag har är väldigt stor jämfört med min lilla gamla. Idag ville jag ändå sitta vid tv:n, så jag tog hit den bärbara datorn. Man sitter inte speciellt ergonomiskt här, så det är bra att jag nu har flyttat studieplatsen till skrivbordet :)

Vilken häftig arkitektur de visar på tv nu, i Berlin. Den här dansken är konstnär, målar. Han har haft något samarbetsprojekt med arkitekter, som tydligen blivit en bok också. Dansken berättar vidare att priserna på bostäder nära centrum i gamla öst nu håller på att höjas, när folk med mer pengar än de som bott där från början i allt större utsträckning köper bostäder där. Det är både "västtyskar" och folk från hela Europa. "Urinvånarna" flyttar längre ut. Det finns en del åsikter om det uttryckta i form av plakat och andra texter i stadsdelarna där.

I övrigt har jag haft lite av flitförmiddag idag. Det som bara skulle vara fönstertvätt i sovrummet - visserligen stora fönster - blev så mycket mer, när det är så mycket gamla smutsavlagringar på karmar och de områdena. Ett riktigt projekt blev det, utan att gå in på detaljerna, mer än att jag inser att gårdagens golvtvätt borde skett efter fönstertvätten och inte innan... Sen körde jag bort utemöblerna till mitt förråd.

Nu ska jag helhjärtat satsa på tv-kväll, först något från köket... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar