måndag 7 september 2015

Höstrugg, yoga och Knausgård på finska

Åh, nu har den här höstråa svala temperaturen infunnit sig i min lägenhet. Dubbla raggsockor och filt gäller här i soffan... :( Försöker intala mig att det ska bli så skönt med yoga, trots att man inte har den minsta lust att ta sig utanför dörren när man redan färdigt fryser... Yogan startar denna vecka efter sommaruppehållet och tiden har den här terminen ändrats till mycket senare än förut. Gäller att ändå orka ta sig iväg.

Igår försökte jag tvätta yogamattan. Eller jag tvättade den men det var inte så lätt. Tänkte först sätta den i maskin. Jag stoppade till och med in den i trumman, men insåg hur trångt det blir där (trots att jag har en maskin som tar sju kilo, och har alltså hyffsat stor trumma). Det såg ut som att den inte skulle bli tvättad i alla veck eftersom den blev så ihopknöglad. Jag har förstås inte kvar tvättinstruktionerna till den heller, så jag vet inte hur lämpad den skulle vara för maskintvätt...

Eftersom jag inte har något badkar eller någon större balja blir det så himla blött att tvätta den i duschen. Därför använde jag min skurhink till den, men typ bara halva mattan fick ju plats i taget. Jag försökte skura så gott jag kom åt med en liten grov tvättsvamp innan jag sen sköljde av mattan. Nu har den hängt på tork sen igår förmiddag, och fortfarande är den fläckvis fuktig. Jag tror jag lånar yogaställets matta idag, annars brukar jag föredra att använda min egen.

Igår läste jag ut Knausgårds Min kamp 4. Såg att de har svenska översättningar av del fem och sex på stadsbiblan i stan. Idag när jag var på lokalbiblan i annat ärende, sprang jag på en finsk översättning av del fem. Jag brukar föredra att läsa originalspråk då jag kan språket. Norska kan jag inte, men eftersom svenskan är så lik norskan och vissa av böckerna även utspelar sig i Sverige, så har svensk översättning känts naturligare än finsk. Men när nu den finska bara fanns där och jag inte kommer hinna hämta den svenska de närmaste dagarna, så lånade jag hem den. Får se hur det känns att byta språk mitt i allt... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar