måndag 11 juli 2011

På gång just nu...

... så här efter semestern är det lite av varje för mig. Sommaren är en mysig period, även då semestern är slut. Just nu är klockan runt halv elva på kvällen och det är fortfarande över tjugo grader varmt ute - härligt!

Jag upptäckte i fredags att blåbären är ju här redan. Jag hade nog trott att de inte mognat ännu. Eftersom jag tyckt de senaste somrarna att jag fått ihop alldeles för lite för att de ska räcka hela vintern, skulle jag i år hinna plocka massor, hade jag tänkt. Så jag har nu flitigt varit ute i flera omgångar sen dess och plockat. Idag senast åkte jag och en kompis iväg till skogen efter jobbet. Det är en rätt avkopplande och rogivande sysselsättning, och ett trevligt sätt att umgås de gånger man har sällskap med. Efter det åkte vi till badhuset, där jag simmade en kilometer. Jag tycker alltid att bastande är skönt, men idag kändes det extra bra att tvätta bort eventuella fästingar eller annat ovälkommet som hängt med från skogen.

I övrigt är det en massa annat på gång i mitt liv också - mycket mer än vad jag nu hinner skriva om. Men så är väl inte min tanke kanske heller att få ner allt på pränt, fast jag nog ibland känner att jag skulle vilja dokumentera allt...

Jag läser en bok som heter Rexi on homo ja opettajat hullui! av Aino Kontula. Titeln betyder ungefär Rektorn är bög och lärarna galna. Rexi är slang för rektor och hullui är sydvästfinsk dialekt av hulluja. Storyn är en lärares dagbok, fiktiv, kryddad med lite mörk humor, författad av en numera pensionerad lärare. Det är ingen bok som jag inte kan slita mig ifrån, men temat är dock angeläget och tankeväckande. Det finns mycket att skildra i dagens skola, med eller utan överdrifter. I Sverige är skolan ofta ett hett ämne, som det debatteras och tycks en massa om. Ofta är tyckarna alla andra än de som faktiskt jobbar i skolan. Därför gillar jag att lärarröster kommer fram, även i fiktiv form. För där finns igenkänning, även om man spelar på stereotyper och drar saker till sin spets ibland.

Jag, som är en språkfantast, skulle gärna använda mina kunskaper i främmande språk mer. Tyvärr har jag inte så många naturliga tillfällen till det just nu. Språk är ju på sätt och vis lite färskvara - det gäller att hålla igång kunskaperna, så man inte glömmer dem. Ett språk som jag pluggat för länge sen och har tappat väldigt mycket av är franska. Jag råkade nyligen hitta - letande efter något helt annat - en bok med franska skämt i seriebildform på bibblan. French à la Cartoon heter den. Det finns en liten fransk-engelsk gloslista efter varje skämtteckning, och för säkerhets skull är hela skämtet översatt till engelska längst ner. Vilket är tur, för jag förstår inte alltid med hjälp av ordlistan. Ibland är de riktigt skojiga, så man får skratta, men ibland fattar jag inte skämtet. Boken ligger på mitt köksbord, så jag läser lite då och då. Ett lättsamt och roande sätt att friska upp gamla språkkunskaper.

Det var lite av vad jag sysselsatt mig med mellan många andra aktiviteter. Fortsätter att njuta av och ta vara på sommaren. Återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar