fredag 1 juli 2011

Hemma igen med reseminnen nu

Inomhus skidbana
Nu är jag hemma igen efter min långa bilturné genom Finland. Har egentligen varit på gång att skriva mer om den, men jag har inte haft så mycket "egen" tid den senaste tiden, så det kommer nog mer om det senare. Jag har haft resesällskap, och dessutom har vi hälsat på hos släktingar, vilket har varit väldigt trevligt. Det har också varit intressant att se så mycket av Finland - både orter jag känner till sen tidigare, men inte besökt på länge, och för mig nya orter. En av mina favoriter är Sotkamo, som jag nämnde i förra inlägget. Det är en vacker ort bland sjöar och grönska. Kommunen har kommit att bli ett attraktivt turistmål med åren. Det finns logi i olika prisnivåer. Möjligheter till idrott och friluftsliv erbjuds, bl.a. i form av vandringsleder. Skidåkning är möjligt året runt.

Hiukka badstrand, Sotkamo
För mig är Sotkamo mycket mer än bara en ort att turista i. Jag har tillbringat mina barndoms somrar där, och har släktanknytning dit. Nu hade jag inte varit där på flera år innan denna resa. Idag, när jag lyssnade på radion, hörde jag om en svensk grupp som hade spelat in delar av en rockvideo i Sotkamo. Great Pretender heter låten av bandet Pain. Filminspelningen i Sotkamo har tydligen gjorts nyligen, och uppmärksammades i lokalpressen där under juni. I slutet av videon finns scener från Hiukka badstrand. Bankkontoret i videon är från Sotkamo också. Så det är många som upptäckt orten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar