söndag 19 juni 2011

Semester, väder och cykling

Vädret är fortfarande inte helt vad jag önskar av en semester, men som tur har det varit några underbara soliga dagar emellan. Dessutom varierar vädret under dagen, så även nu skiner solen stundtals. Visst är vi lite väderfixerade i Norden? För jag tror inte att bara jag tänker så här... Att ha prickat in semestern med rätt väder och så. Fördelen med lite mulna och regniga dagar är att man kan gå på muséer o dylikt utan att känna att man egentligen borde vistas ute. Det är vad jag gjort både idag och igår. Återkommer med mer detaljer kring dessa, troligen en annan dag, när jag kan sitta mer koncentrerat. Just nu gör jag flera saker samtidigt...

Utsikt från Vuokatinvaara, Sotkamo
Tidigare i veckan har jag varit ett par dagar i den vackra orten Sotkamo. Där cyklade jag runt en dag, i vackert solsken. Kämpade mig upp för en två kilometer lång, brant uppförsluttning - delvis ledande cykeln - för att beundra den vackra utsikten från Vuokatinvaara. Fick också prova lokala viner på en vingård nära där. Hann också med att vistas en stund vid den mysiga sandstranden, Hiukka, i centrala Sotkamo. Såna här semesterdagar är toppen - sol, värme, motionering och friluftsliv kombinerat med vackra vyer och vilopauser i naturen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar