tisdag 14 juni 2011

Nordisk sommar

Är på turné, en längre biltur genom Finland. Jag tycker det är rätt mysigt med bilsemester. Lagom spontant, man ser mycket, och så... Dock är inte det nordiska sommarvädret alltid vad man önskar... Sitter just nu i en liten, mysig och varm stuga på en väldigt trevlig camping i Kuopio. Regnet öser ner, det är cirka tio grader där ute. Men stugan är varm, som sagt :) Orten ligger vid en stor sjö. Har gått en längre promenad i det våta vädret i den vackra omgivningen här.
Utsikt över Kuopio från Puijo torn

När jag här om dagen packade för denna resa, hade jag precis varit på stranden, och det var en bit över 20 grader varmt - i skuggan. Hur mycket man än vet att det faktiskt kan vara tio grader och vantar på som gäller en junikväll i Finland, känns det ändå väldigt avlägset att kunna föreställa sig det, när det varit soligt och rätt varmt i ett par veckor. Jag låter mig återigen luras. Så det är fler shorts och linnen än långbyxor i packningen denna gång. Som tur är goretexjackan med och paraplyet i alla fall. Det gjorde promenaden idag lite mer uthärdlig - riktig uppiggande var det till och med! Ska försöka tro på det där med att "det finns inget fel väder, bara fel kläder..." eller hur den nu går. Hmm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar