lördag 16 juli 2011

Rovaniemi

Aldrig tidigare har jag varit så högt upp i norra Finland som denna sommar - även om jag varit vid nordligare breddgrader i både Sverige och Norge. Jag var tre dagar i Rovaniemi, där vi övernattade hos släktingar. Vi besökte många av de populära turistmålen och jag fick en bra överblick över stadsbilden. Arkitekten Alvar Aaltos spår finns både i stadsplaneringen och i flera av byggnaderna i centrala stan, i bl.a. stadshuset och biblioteket. Melodifestivalvinnarna Lordi har fått ett torg döpt efter bandet, och deras handavtryck finns på ett monument där.

Stadshuset, Rovaniemi
I Rovaniemi finns många fina möjligheter för friluftsliv. I Ounasvaara, där man har en fin utsikt över en del av staden och floderna, finns kilometervis med märkta vandringsleder. På vintern kan man åka både längdskidor och utförsåkning. Förstås hör det till att besöka tomten också, när man är i Rovaniemi. 

Det hade nog funnits aktiviteter för fler än de tre dagar jag var där, tror jag. Jag spenderade ungefär en halv dag på det stora muséet Arktikum. Det var en rätt så regnig dag, så ett musébesök passade ju utmärkt just då. Själva byggnaden i sig har ett intressant utseende. Från entrén kommer man till en stor glastunnel - så det är väldigt ljust - från vilken man sen tar sig till de olika utställningarna i rummen intill. Det är en fin utsikt mot floden Ounasjoki. 

Arktikum

I Arktikum fanns väldigt mycket att titta på, både ständiga utställningar och tillfälliga. Det handlade till stor del om både Rovaniemi och Lappland generellt och arktiska delar av världen. Man kunde lära sig om följderna av växthuseffekten. Illustreringarna var i form av text, vackra bilder, video, trycka-på-knapparfunktioner för att höra läten etc. Jag var lite deppig, när en sådan funktion, där man kunde hört samisk musik, inte fungerade. Jag hade så gärna velat höra hur det låter.
Arktikum

Det var intressant att lyssna på intervjuer - via hörlurar - av unga personer från dessa trakter, där de i tonåren berättade om sina liv och tankar. Man kunde också höra samma personer intervjuade några år senare, då de lite grann valt sina livsvägar.
Arktikum

 En tjusig diashow på cirka tio minuter visades i en filmsal. Otroligt vackra naturbilder från trakterna med bakgrundsmusik till. I butiken, vid entrén, fanns en hel del intressant att titta på och eventuellt köpa med sig. Jag handlade en svart tygväska med snyggt tryck på, lokal produktion. Jag använder ofta tygkassar. Just denna var en praktisk modell, nästan som en större handväska med breda axelband.

Lordin aukio
Jag brukar inte direkt handla souvenirer, men från Rovaniemi fick jag med mig även ett snyggt silversmycke förutom väskan. Smycket var från Taigakoru, och jag valde den med solens symbol.

För den som tycker om natur- och friluftsliv, arkitektur och har intresse för de nordliga kulturerna kan jag rekommendera att besöka Rovaniemi. Har man dessutom barnasinnet kvar, finns det en hel del med tomtetema att ta del av. För mig fanns det utöver det också trevligt umgänge med släkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar