tisdag 6 september 2011

Livets äventyr...

I vintras skrev jag under en skrivarcirkel om temat äventyr. Det var väl en sån kortskrivningsövning, där man får ett ord eller ämne att associera kring under några få minuter. Jag konstaterade då att äventyr kunde vara att balansera på grenarna till orangeprickiga apelsinträd i Israel, plockandes apelsiner. Att resa omkring på exotiska platser, sova i sin sovsäck på en öde strand i fjärran land kan också kännas spännande och äventyrligt. Men egentligen behöver det inte vara så extraordinära saker heller, som innebär spänning, funderade jag vidare. Även på ett vardagligare plan finns det en hel del utmaningar, nog så äventyrliga ibland - både på gott och ont.

Livet i sig är ett äventyr, tycker jag, en strapatsrik resa. Det är spännande och lärorikt att följa sin egen personliga utveckling. Att ge sig ut i nya sammanhang kan upplevas som väldigt äventyrligt. För mig har några stora bravader i livet varit att byta boendeort och att gå över till en annan yrkesbransch. Oj, vad man får börja om på många plan och nivåer, och ibland tvingas man backa otaliga steg från något man under lång tid byggt upp och åstadkommit. Trots att mycket är tufft, "växer" och utvecklas man som person, lär känna sina styrkor och även svagheter - för att inte tala om allt konkret man lär sig i sin nya omgivning, både privat och i jobbet. Det är en spännande upptäcktsfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar