lördag 3 september 2011

Sensommar med avkopplande läsning

Härligt med helg och att ha fått sova ut. Vaknade med betydligt mer inspiration än vad jag hade ork för igår kväll. Var totalslut då. Veckan har varit väldigt intensiv på jobbet. I torsdags höll jag till och med på att missa min inbokade massage - jag som brukar ha bra koll på tider och sånt. Massören fick ringa och efterlysa mig. Förvirrat skyndade jag mig dit... det är nära som tur är :)

På kvällarna har jag dock tagit det lugnt. Jag är omgiven av en massa böcker i soffan där jag sitter, bestående av reseguider, böcker om skrivande och en roman, som jag precis läst ut. Romanen är Maeve Binchys Minding Frankie, som jag lite kort redan nämnde i ett tidigare inlägg. Binchys böcker är sån mysläsning, en snäll typ av böcker, där saker och ting i slutändan oftast faller på plats. Trots det finns även livets allvar med, folk som dör "för tidigt" eller att allt inte blir precis som man skulle önskat. Rätt så fyndigt kopplar Binchy ihop storyns personer från olika håll till att ha en anknytning till varann. Observationer om nutida samhällsskeenden och personlighetstyper samt relationer - både funktionella och dysfunktionella - går att känna igen. Irland i recessionstider, folk som sägs upp från sina jobb, kärleksrelationer där den ena älskar och den andra utnyttjar, barndomstrauman från kärlekslösa hem... Men som så ofta även i verkliga livet kan beslut och skeenden, som du först inte rår över, visa sig leda dig vidare till något som känns mycket mer rätt i slutändan.

I övrigt börjar höstens ankomst göra sig påmind. Dagarna är fortfarande ofta fina och solen värmer upp temperaturen. Hoppas det håller i sig ett tag till. Morgnarna, däremot, börjar kännas lite tyngre. Rummet är mörkare än förut när jag vaknar. Det är rått, fuktigt och småkyligt att gå ut då. Visst tycker jag att det är jättevackert med de röd-orange-gula höstfärgerna, som så småningom kommer fram, och på sätt och vis har ju höstmörkret sin charm. Det värsta är dock att den mörka och kalla perioden hos oss är så lång, så det känns vemodigt att sommaren nog inte varar så länge till. Vi verkar i alla fall få fint helgväder nu, så det gäller att ta sig ut idag. Passa på att ta in solenergin, som ännu finns. Ett bra sätt att koppla av, att ta en långpromenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar