tisdag 30 augusti 2011

Mix av trygghet, stress och nuet

Nu är det en av dessa kvällar, då jag egentligen har lust att skriva, men idéerna och tankarna inte riktigt har någon tillräckligt sammanhängande struktur... men det kanske inte gör något. Jag sätter igång i alla fall. Några aktuella teman är skrivande, trygghet, äventyr och meditation, som av olika anledningar har kretsat i mina funderingar, delvis inspirerade av det jag läst på sistone. Det går till och med att hitta en röd tråd dem emellan, men vi får se om den blir tydliggjord här eller om jag kanske bara berör några av dem. Eller så blir det något helt annat...

I förra inlägget nämnde jag, att jag då var på trygg mark igen, efter att ha vistats uppe luften på ett flyg, där jag oftast känner mig otrygg. Igår morse, med måndagmorgonens ångest, tvivlade jag dock på det där med trygghet, trots fast mark under mig. När det är väldigt hektiskt på jobbet, kan jag känna mig så otillräcklig. Just nu är det en period då viktiga saker behöver hinnas med i tid. Trots att jag brukar fixa det, uppstår det ibland rädslor och oro över att göra fel eller kanske missa något. De här tvivlen tar mycket energi. Jag funderade vidare på vad det här med trygghet egentligen handlar om. Dels kan man känna sig mer eller mindre trygg i miljön man vistas - platsen eller gruppen av människor man är bland - dels handlar det mycket om att vara trygg i sig själv också.

I dagens stressiga samhällen här i västvärlden ökar behovet av att stanna upp, hinna ikapp sig själv. Jag försöker ofta påminna mig själv om att inte bara rusa fram i livet, utan komma ihåg att leva också - att vara där jag är just nu, och inte bekymra mig över morgondagen eller gräma mig över gammalt. För många kan yoga eller meditation vara hjälpmedel för att stressa av, men det kan också handla om att i vilken vardagssituation som helst bara stanna upp och andas, medvetet. Att vara uppmärksam på det som händer och sker just nu, både inom sig själv och utanför.

Jag stannar nog här, utan att riktigt ha fått med tankegångarna fullt ut - vilket jag redan förvarnade för i inledningen ovan. Äventyr, som jag också nämnde innan, kan fås med i det här temat, men jag utvecklar det en annan gång. Nu tänkte jag runda av dagen med att läsa en stund, så det får bli lite lösa trådar kvar till ett senare tillfälle att spinna vidare på, om inspirationen faller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar