måndag 22 augusti 2011

Från Iris till mat och hudvård

På tal om filmen Iris, i mitt förra inlägg, läste jag idag i gårdagens HBL (Hufvudstadsbladet) en intervju med filmens regissör Ulrika Bengts. Artikeln var intressant, men vad jag skulle komma till är att det stod på slutet att filmen ska ha Finlandspremiär den 26.8., och att det skulle vara förhandsvisning i Esbo igår. På Åland har vi kunnat se filmen redan en tid. Har för mig att jag sett uttrycket världspremiär någonstans i sammanhanget...

Hos mig har det sen ett tag tillbaka växt fram ett intresse för vad jag stoppar i mig. Än så länge är det just mest ett intresse för att lära mig mer, men tanken är att det ska övergå i handling också, att aktivt välja och välja bort. Jag har dock väldigt många intressen, så vissa dröjer längre från tanke till handling än andra. Det pratas ju och skrivs så mycket om alla konstiga ämnen och tillsatser i maten. Min tanke har varit att försöka gå över mer till att laga maten själv, istället för färdigprodukter från affärernas frysdiskar, och att baka matbröd. Förutom att jag då och då försöker välja ekologiskt när jag handlar, måste jag erkänna, att jag ännu inte kommit till det där bakandet, och matlagning är heller inte jättefrekvent i mitt hushåll...

Jag har sen också insett att vi får i oss och på oss en hel del onyttigheter genom hudkrämer och annan kosmetika. Därför skulle jag vilja lära mig att förstå inte bara innehållsförteckningarna för mat utan även för hudvårdsprodukter. Jag har under sommaren börjat köpa hud- och ansiktskrämer, som är mer miljövänliga och sunda för huden och kroppen. Det är dock inte helt lätt att välja rätt, för så många produkter kallas ekologiska, fast de sen ändå innehåller mängder av osundare grejer. Får prova mig fram och lära mig mer på vägen. Jag besökte förra veckan en ekologisk hudvårdsbutik och passade då på att boka in en ansiktsbehandling.

Det där var några av projekten i mitt liv just nu - som sagt vissa ännu på ambitionsstadiet. Fortsättning följer så småningom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar